Breaking news: Melkus har indgivet konkursbegæring

RS2000 modellen har ikke solgt tilstrækkeligt. Kunderne foretrækker alternativer til færre penge

Ifølge flere tyske medier har Melkus indgivet konkursbegæring i Dredsen byret. Det er ikke mere end 6 år siden at producenten blev relanceret. Siden har de kun haft en eneste modelserie på programmet “RS2000”, der tilsyneladende ikke har solgt nok.

Salgsprisen er for høj

En årsag til det dårlige salg skyldes den høje pris, der lyder på omkring 1 million uden danske afgifter. RS2000 har centermotor og benytter en 4-cylindret 2.0-liter med turbo. Ydelsen ligger på 325 hk og kan opnå en tophastighed på 270 km/t. Vægten er blot 975 kg, hvilket skyldes et let aluminiums chassis og en karosse i glasfiber. Den får overført effekten til baghjulene via en manuel 6 trins gearkasse, og 0-100 tager 4.5 sekunder.

Tallene taler for sig selv. Der findes andre alternativer til færre penge. Eksempelvis koster Lotus Exige S kun det halve, og den er endda hurtigere og mere kraftfuld. Dog er mange biljournalister verden over enige om, at Melkus RS2000 har køreegenskaber, der er i en klasse for sig selv. Køreegenskaber alene er ikke nok til at skabe gode salgstal. I disse tider er salgsprisen noget af det første en europæer kigger på, og derefter tager vedkommende stilling til om bilen er attraktiv eller ej.

Synd for konkurrencen

Det er en sørgelig historie og man kan håbe at der er investorer, som gider skyde penge i virksomheden. Melkus har et ry for at levere gode sportsvogne, der ligger stabilt på vejen. De har bevist at der er andre end Artega og Lotus, som kan lave små hurtige letvægtsbiler og de vil være savnet, hvis de må dreje nøglen helt om.

En kommunistisk bilproducent, der var langt over niveau

Melkus kommer fra det gamle Øst-tyskland, og for 40 år siden kunne de prale af at være den eneste kommunistiske producent, som var i stand til at lave biler, der rent faktisk kørte godt og så godt ud. Dengang var det RS1000, som var på salgsprogrammet.

RS1000 havde en 3-cylindret 2-takts motor fra en Wartburg 353. Den var ikke ligefrem en raket, men den blev rost for sine formidable køreegenskaber, der var langt over niveauet på de kommunistiske biler.