Brugttest: BMW 1-serie (2004-)

BMW 1-serie er måske det bedste brugtkøb nogensinde, for den har forbavsende få fejl

TESTBILEN:
BMW 1-serie
Model | 118i Advantage
Pris | 229.900 kr. årgang | 2006
Kørt | 40.000 km
Set hos | Starcar, Valby,

Kort om bmw 1-serie:
“Det er en af de mest trygge biler du kan købe brugt. Den er bundsolid og vi har aldrig hørt om problemer med den model.” siger Kenneth Andersen, direktør hos Bilbasen om BMW 1-serie. Og der er noget om snakken, for 1-serien ligger stærkt placeret i de tyske fejlstatistiskker fra TÜV og Dekra.
Og sidste år offentliggjorde det tyske medie Auto Bild en langtidstest af en BMW 130i, hvor man over 100.000 kilometer slet ingen problemer havde haft med bilen. Kun en løst plastikpanel var det blevet til, hvilket placerede BMW 1-serie som den absolut mest driftsikre bil, Auto Bild nogesinde har haft gennem en langtidstest.

FIND DIN BRUGTE BMW 1-SERIE I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

En brugt BMW 1-serie har faktisk kun ét problem — du kan lease en ny for relativt få0 penge...

Motor/gearkasse > 9/10
1-seriens motorer har ry for at være bundsolide, og der meldes ikke om alvorlige fejl. Undtagelsen er den 163-hestes dieselmotor i 120d, som kan have problemer med turboladeren. Desuden kan partikelfilteret være kokset til på dieselmodellerne, da de ofte anvendes til småture i byområder En frisk tur på motorvejen kan løse problemet. Også gearkasserne er stærke, mens koblingen dog kan være slidt. Og så kan servopumpen i øvrigt smide olien, hvis den presses med fuld gas og hurtige styreudslag samtidig.

Undervogn > 9/10
Generelt solidt skruet sammen, og hvis blot tandstang og styrekugler er i orden, er der ingen grund til at bekymre sig. Men vær opmærksom på om undervognen har være sænket uoriginalt, hvilket er ret udbredt med brugte BMW’er. Konsekvensen kan være at den slider dækkene skævt, og det opdager du først, når du punkterer. Hold dig i det hele taget væk fra eksemplarer, der er blevet stylet og udstyret med enorme fælge — og derfor sælges billigt...

Interiør > 9/10
Det er ikke verdens mest spændende interiør, du finder i en 1-serie, men til gengæld er det robust og kan holde i årevist. Husk at Advantage-versioner har aircondition, og få i så fald tjekket at det virker som det skal. Der kan også forekomme knirkelelyde fra instrumentbrættet, raslen fra døren og sideruderne kan pibe, når de rulles op og ned. Men det er i småtingsafdelingen, og faktisk er den største anke ved kabinen det latterligt lille bagsæde.

Sikkerhed/rust > 9/10
BMW 1-serien scorede fem stjerner hos Euro NCAP, tre for børnesikkerhed men kun en enkelt for fodgængerbeskyttelse. Rust er der som regel ingen problemer med, men kig dog alligevel godt efter. Især nede ved bagskærmene, hvor BMW har valgt at beklæde det inderste med filt, hvilket trækker fugt og i værste fald starter en rustfælde. Der er 12 års fabriksgaranti mod genemtæring.

FAKTA OM BMW 1-SERIE:
Modelhistorie:
2004 BMW 1-serie lanceres med 4-cylindrede benzin- og dieselmotorer
2005 Topmodellen 130i med 3,0-motor og 265 præsenteres på biludstillingen i Genève
2007 Mildt facelift plus introduktion af Efficient Dynamics-teknik. Nu også som 3-dørs, Coupé og Cabriolet
2008 Ny 123d med 204 heste. Senere også sparemodellen 116d med 112 hk, da det er en neddroslet 118d

PRISEKSEMPLER:
Model Årgang Antal km Pris
118d Advantage 5d 2005 172.000 189.900 kr.
120d Advantage 5d 2005 89.000 239.900 kr.
118d Advantage 5d 2006 36.000 219.000 kr.
116i Advantage 5d 2007 87.000 159.900 kr.

RESERVEDELSPRISER:
Udstyr Pris
Bremseskiver for (sæt) 1.450 kr.
Bremsesklodser for (sæt) 985 kr.
Støddæmp. for/bag 1.900/1.300 kr.
Udstødning (komplet uden kat.) 5.810 kr.
Vandpumpe 1.015 kr.
Luftfilter 174 kr.
Forlygte (komplet) 2.425 kr.
Baglygte (komplet) 825 kr.

PLUS & MINUS:
+ Gode køreegenskaber, baghjustræk, høj kvalitet, værdifast, stærke dieselmotorer.
- Dårlig plads på bagsædet, bovlamme benzin-motorer, stadig relativt dyr som brugt.

BEDSTE KØB:
BMW 118d
Ingen tvivl om, at du får mest for pengene med en diesel, der har moment til at udnytte de suveræne køreegenskaber. Desuden har dieselmotorerne ry for at køre langt på literen, og hold dig bare til den 143-hestes 118d, der har rigeligt med kræfter. Der er masser af biler på markedet, så tag dig bare god tid til at finde den rigtige.

FIND DIN BRUGTE BMW 1-SERIE I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

SAMLET VURDERING:
1-serien er kvalitetsmæssigt noget af det bedste fra BMW, og der er tilmed tale om en bil, der både giver prestige og køreglæde. Eneste anke: Du kan lease en ny rimeligt billigt...

TYPISKE FEJL:
Slidte dæk, slidte bremser, slør i tandstang/styrekugler oplever du sjældent, men det kan naturligvis forekomme...

Relaterede videoer

Relaterede artikler

SCOOP: Ny BMW afsløret på nettet

Så har de første billeder af den nye BMW 1-serie fundet vej til internettet, selv om den først skulle være præsenteret på biludstillingen i Frankfurt i september

Brugttest: BMW X5 (2000-2006)

De store og tunge SUV’er blev med et fingerknips temmelig upopulære, hvilket har presset priserne helt i bund. Nu kan du få en brugt BMW X5 til samme pris som en VW Golf — men tør du?

Ny BMW M-serie med 381 hk dieselmotor

BMW’s M-afdeling har overgivet sig til dieselmotoren og introducerer M550d xDrive, X5 M50d og X6 50d