Brugttest: BMW X5 (2000-2006)

De store og tunge SUV’er blev med et fingerknips temmelig upopulære, hvilket har presset priserne helt i bund. Nu kan du få en brugt BMW X5 til samme pris som en VW Golf — men tør du?

Model 3,0i aut.
Pris 249.900 kr.
Årgang 2003
Kørt 195.000 km
Arne Jensen Automobiler
Havdrup, Tlf. 4618 5050

Højt tyngdepunkt og høj vægt er ikke livretter for et bilmærke, der promoverer sig selv som hofleverandør af biler med køreglæde af ypperste karat. Men i slutningen af 90’erne havde BMW ikke råd til at ignorere den voksende SUV-klasse, og med erhvervelsen af Land Rover-koncernen i 1994, havde BMW med ét fået adgang til den nødvendige know-how i udviklingen af en kompetent luksus-offroader.

BMW havde dog ikke i sinde at producere en ægte offroader — det havde de jo Land Rover til — så i stedet designede de det, de med egne ord kaldte for en ’SAV’ eller ’Sports Activity Vehicle’. Den skulle give dig fornemmelsen af SUV uden at gå på kompromis med den køredynamik, BMW normalt stod for.
Resultatet var den første BMW X5, der blev introduceret i 1999, et år efter introduktionen af konkurrenten Mercedes ML. BMW X5 satte nye standarder for SUV’er, når vi taler køredynamik, og skepsis omkring ideen om en SUV fra BMW blev med et enkelt svirp fejet til side.

Men hvad med kvaliteten? BMW X5 skulle produceres af amerikanere ovre i North Carolina og ikke af grundige tyskere nede i München. De første årgange var således også plaget af elektroniske problemer og detaljer som utætte vindueslister og døre, men mange af disse ting blev hurtigt udbedret, og kvaliteten på X5’ere produceret fra 2002 og frem er på mange punkter bedre.

Du kunne foranlediges til at tro, at den økonomiske krise og generelt negative indstilling over for store SUV’er har sendt stribevis af X5’ere til salg, men udbuddet er overraskende beskedent.

Vi fandt 25 styk X5 til salg på Bilzonen, hvor de billigste ligger på 250.000 kr. for en 3,0i Steptronic, der har kørt 150.000 km. Men benzinmotoren er tørstig, når den har næsten to ton på ryggen. Derfor kan det anbefales at gå efter en X5 3,0d, der kører 3-5 km længere på literen, men så også 30-40.000 kr. højere. Men den er det værd.

Motor/gearkasse > 2/6
Den populæreste X5 er uden tvivl den tre-liters dieselmotor, der kombinerer overlegen motorkraft med en acceptabel brændstoføkonomi. Det er generelt en solid motor, men der har dog været eksempler på fejl med indsprøjtningssystemet, luftregulatoren samt motorstyringen. Den tre-liters benzinmotor er også en fin sag med blid motorgang og god trækkraft, og den skulle ikke byde på fejl, med mindre du har købt en X5 med manuelt gear, hvor du kan opleve en slidt kobling. Men undgå under alle omstændigheder en X5 med manuelt gear, for kørekomforten løftes betragteligt med Steptronic automatgear

Undervogn > 3/6
Undervognen på X5 er sat sportsligt op og bliver af den grund måske kørt lidt mere frisk, end hvad er normalt for en næsten to ton tung og høj bil. Derfor er slitage i undervognen ikke unormalt og specielt bærearmenes gummibøsninger for og bag er et svagt punkt. Symptomer på dette er mislyde og vibrationer i rattet, men BMW udbedrede problemet fra juni 2002 og frem. Tjek også bremserne, der bliver mere slidt end gennemsnitttet, men heldigvis er delene ikke skræmmende dyre. Tjek også bilen under bunden for skader, da det ikke er utænkeligt, at de forrige ejere på et tidspunkt har bevæget sig ud i terrænet...

Interiør > 3/6
Interiøret er generelt solidt bygget og slidstærkt nok til at kunne se friskt ud, selv på eksemplarer med høje kilometertal. Men det er vigtigt at tjekke alle el-funktioner, såsom kilometertæller og kørecomputer, specielt på de første årgange. Nogle af disse havde problemer med utætheder ved fordørene, hvor der så trængte vand ind til den kontakt, der styrer både elruder og de elbetjente sidespejle. De første årgange kunne også have lidt problemer med navigationsanlægget. Vær desuden opmærksom på, at X5 ikke er så rummelig, som du kunne tro, og bagagerummet er
for eksempel mindre end i en X3

Karrosseri > 5/6
Her er der i princippet intet at frygte, idet X5 er suverænt rustbehandlet fra fabrikken. Alle hulrum er grundigt voksbehandlet, og bunden har et solidt pvc-slidlag. Noget af bunden på X5 er dækket med plastskjolde, men også derinde under har BMW været grundige med rustbeskyttelsen. Faktisk er rustbeskyttelsen så grundig, at BMW i sin tid frarådede folk at give bilen en efterbehandling.
En helt anden ting er, at de første årgange havde problemer med utætheder ved front-ruden og fordørene, men det vil nok være udbedret for længst på de fleste X5’ere. Utætte og defekte forlygter er ikke noget særsyn

Fakta om BMW X5 3,0D
Modelhistorie - (2000-2006)
2000 // X5 introduceres med 4,4-liters V8-motor. Senere følger en tre-liters, 6-cylindret motor

2001 // En 2,9-liters 6-cylindret dieselmotor med 184 hk og 410 Nm lanceres. Senere kommer en 4,6is med 347 hk

2003 // X5 får et facelift med et lidt rundere frontdesign, et nyt xDrive-firehjulstræk og desuden opgraderes motorprogrammet

2004 // Ny topmodel, kaldet 4,8iS, introduceres med en 4,8-liters V8-motor med 360 hk

2006 // BMW introducerer anden generation af X5, der nu har plads til syv personer

Reservedelspriser
Bremseskiver for (sæt) // 2.450 kr.
Bremsesklodser for (sæt) // 1.305 kr.
Støddæmpere for/bag (sæt) // 5.600/3.700 kr.
Udstødning (komplet uden kat.) // 15.300 kr.
Vandpumpe // 850 kr.
Luftfilter // 280 kr.
Forlygte (komplet) // 4.500 kr.
Baglygte (komplet) // 1.300 kr.

Plus & minus
+ Suveræne køreegenskaber, stærke motorer, god kvalitet i interiøret, god rustbeskyttelse...
- Svagheder i undervogn, ikke specielt rummelig, visse reservedele er dyre..

Bedste køb
BMW X5 3,0D // X5 3,0i kører med en lækker, silkeblød tre-liters, 6-cylindret motor, der lyder godt og er villig på speederen. Faktum er dog, at den tre-liters dieselmotor er benzinmotoren overlegen og løfter køreoplevelsen i den tunge bil. Du skal selvfølgelig vælge den med automatgear, der er behageligt at køre med, og sandsynligvis byder på færre reperationer. Dieselmotoren er dyrere, men den er alle pengene værd...

Samlet vurdering
Er du på jagt efter en eksklusiv brugt SUV, står BMW X5 uden tvivl som et af de bedste bud. Den er bedre bygget end konkurrenterne af samme årgang, men skal der repareres noget, kan det blive dyrt. Men er tjekpunkterne i orden, burde der ikke være noget, der afskrækker dig fra en velholdt BMW X5...

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Brugttest: BMW 1-serie (2004-)

BMW 1-serie er måske det bedste brugtkøb nogensinde, for den har forbavsende få fejl

Ny BMW M-serie med 381 hk dieselmotor

BMW’s M-afdeling har overgivet sig til dieselmotoren og introducerer M550d xDrive, X5 M50d og X6 50d

Flere motorer til BMW 3-serie

BMW udvider 3-serien med en 320i, 316d og 318d