Brugttest: Citroën C5 (2001-2008)

Citroën er ikke ligefrem kendt for skudsikker kvalitet, men med C5 er der for alvor gået gedeost i den for franskmændene. Store prisfald giver til gengæld gode chancer for et røverkøb

Hvis ikke kunstnere og gymnasielærere var så rystende ligeglade med deres bils tilstand, blev den faste C5-fanskare nok reduceret en del. "Man skal være ekstremt påpasselig med at købe den, da der er problemer med multiplex-elsystemet og undervognen. Men man kan så på den anden side også gøre et rigtigt godt køb, fordi C5 er faldet så meget i pris," siger Kenneth Andersen, direktør hos Bilbasen.

Firmabilerne stiger generelt i pris i øjeblikket, men for C5'eren går det den anden vej, fordi det blakkede ry sænker købelysten. På bilbasen.dk giver flere ejere dog udtryk for tilfredshed med deres bil.

Motor/gear: 4/10
Motorerne er grundlæggende solide, men der forekommer defekt motorstyring, unormal støj fra ventilmekanismen og ruskende koblinger. Det er også klogt at holde øje med utætheder i kølesystemet, og om termostaten til køleventilatoren er defekt. Desuden driller den ekstremt følsomme elektronik ofte motorstyringen. Faresignalet bag rattet er ujævn motorgang.

FIND DIN BRUGTE CITROEN C5 I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

Undervogn: 3/10
Citroëns specielle hydraaktive gas/væskeaffjedring er faktisk en smule bedre end sit blakkede ry, men hvis der går noget galt, kan det blive rigtigt dyrt på grund af den komplicerede opbygning. Der forekommer dog i en hel del tilfælde raslelyde bagfra, men det kureres som regel med et par nye gaskugler - eller et stykke plast under reservehjulet...

Interiør: 2/10
Første gang, Bil Ekspressens udsendte åbnede den forreste passagerdør - to minutter efter at have fået nøglen - væltede en plasticbeholder fra døren ud på asfalten. Så er stilen ligesom lagt for kvaliteten i kabinen. Alt elektronik kan strejke på den skrøbelige franskmand, og Multiplex-elsystemet, der styrer ruder, radio, kørecomputer, centrallås og viskere, har givet flere ejere nervøse sammenbrud.

Sikkerhed: 7/10
Ejere af ældre Citroën'er vil sikkert skrive under på, at franskmændene har en tendens til at blive en smule røde i kanterne. Men C5 er faktisk ret godt rustbeskyttet. Eneste akilleshæl er hulrummene, hvor den røde djævel sidder og mæsker sig. På Sikkerhedsfronten har den faceliftede Citroën C5 fem stjerner i Euro NCAP's chrashtest. Den første model fra 2001 fik fire stjerner.

Samlet vurdering: 3/10
Det gælder om at holde sig langt væk fra en brugt C5, medmindre du er uddannet mekaniker og har fundet et at de billige eksemplarer i perfekt stand.

Typiske Citroën C5 fejl:
Positions-, nummerplade- og stoplys defekt. Defekt nærlys. Slidte bremseskiver, tilsmudsede bremseskiver, skævbremsning, defekt stoplys, strejkende el-funktioner, ruskende kobling.

FIND DIN BRUGTE CITROEN C5 I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Her er Citroën DS1

Fiat 500 får snart selskab i mikro-luksus-segmentet af ny Citroën

Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008

Citroën og Peugeot introducerer nye crossovermodeller, der er baseret på Mitsubishi ASX

Testkørsel: Citroën C4 HDI 110

Hvis du har 250.000 kroner til en Citroën C4, så er modellen med den 1,6 liters HDi-diesel det oplagte valg. Og for dem der blev skræmt væk af den tidligere C4, er den nye behageligt konservativ