Brugttest: Fiat 500

Først kom Beetle. Så kom Mini. Men ingen retrobil har genereret flere euro i en bilfabriks pengekasse end den lille Fiat 500

Model 500 1,4 Opening Edt.
Pris 139.900 kr.
Årgang 2008
Kørt 54.000 km
Set hos Manniche , Brøndby, tlf. 7015 8040, www.manniche.nu

Da italienerne barslede med en genfødsel af 50’ernes ikon, forventede de fleste en lille, eksklusiv Gucci-bil for liebhavere. Men Fiat valgte en prissætning, så selv førstegangskøbere kunne være med, men de glemte naturligvis ikke det lirede ekstraudstyr, Palermo-stickers og accessories til konerne i Whiskeybæltet, så ikke to Fiat 500 kunne blive ens. Salget eksploderede og ventelisterne var måneder lange, inden bilen overhovedet var lanceret, og i Danmark har Fiat 500 i perioder været den mest solgte bil. Den massive succes fik Fiat til at introducere en cabrioletversion med foldetag i stof, og den blev naturligvis hurtigt Danmarks mest solgte cabriolet...

Opskriften var sådan set enkel; tag en Panda og klæd den på som dengang. Det holder omkostningerne nede og investeringen i udvikling minimal. Desuden anvender man også kendt og gennemprøvet teknik, hvilket betyder, at Fiat 500 mekanisk har vist sig at være ganske solidt skruet sammen. Vor tids Fiat 500 er følgelig en del større end originalen, men den er faktisk hele ni cm lavere end en Panda, og du giver også køb på det praktiske i form af et mindre bagsæde (uden bagdøre) og et knap så rummeligt bagagerum.

Desuden er undervognen strammere sat op, men det betyder ikke, at 500 kører decideret sporty. Den hopper henover byens hullede veje med komfort som en indkøbsvogn, og du sidder så højt, at du føler, du vælter i svingene. Men en Fiat 500 sælger naturligvis også sig selv på sit nuttede udseende, der vækker minder om dengang Fiat satte Italiens folk på hjul. Det er de uden tvivl nostalgiske former, der har fået ejerne til at betale 30-40.000 kroner ekstra i forhold til en Panda — også selv om en Panda faktisk kører bedre og er mere praktisk.

Med et kæmpe nybilssalg, som har været godt hjulpet på vej af fordelagtige leasingpriser, er udvalget af tre-fire år gamle Fiat 500 ret stort. Der findes i skrivende stund 270 brugte eksemplarer på Bilzonen.dk, og eftersom der er tale om en lille bybil — ja, for nogles vedkommende en eksklusiv pyntegenstand og alternativet til en cykel — har de fleste ikke kørt ret langt. De koster fra lige under 100.000 kroner for de ældste eksemplarer op til 160.000 for den seneste version med den 2-cylindrede Twin Air-motor og ganske få kilometer på tælleren. Der er med andre ord nok at gå i krig med, hvis du er på jagt efter en italiensk sensommerflirt.

FIND DIN NYE BRUGTE FIAT 500 HER

Men overvej lige, om du i det hele taget skal købe den brugt. En spritny Fiat 500 0,9 Twin Air med 85 hk, fabriksgaranti, vejhjælp og det hele fås for under 1.600 kroner om måneden på en privatleasingkontrakt med 20.000 kroner i førstegangsbetaling. Dét er værd at tage med i overvejelserne.

Karrosseri  4/6
Karosseriet er charmerende, men lakken er tynd og skrøbelig, og den lille Fiat har tilsyneladende nemt til stenslag, hvis du skal tro på ejerne på internetforummet www.fiat500blog.de. Dette gælder især frontpartiet samt A-stolperne. Har den for det meste kørt indenfor bygrænsen, er der større risiko for kantstensskrammer på fælge, Bilka-buler og den slags. Rustmæssigt skal du tjekke udstødningen, bundkarret samt pladesamlinger og fæstningspunkter i undervognen. Den danske importør anbefaler supplerende rustbeskyttelse.

Undervogn  4/6
Fiat 500 er en billig bil, og komponenterne holder ikke evigt. Det gælder fx bremserne, der kan være slidt ned inden bilen har rundet 50.000 km — eller rustne, fordi de omvendt er blevet motioneret for lidt. Også bøsningerne i de forreste bærearme kan være trætte, og der kan være slør i styrekuglerne. Desuden har nogle ejere på www.fiat500blog.de oplevet flækkede drivakselmanchetter med udskiftning af knokleled til følge, så få understellets tilstand tjekket efter hos fx Applus Bilsyn — eller find et eksemplar med få kilometer på klokken...

Interiør 4/6
Fiat 500 findes i tre forskellige udstyrsversioner — Pop (skrabet), Lounge (luksus) og Sport, hvor du får en Sport-knap, der forbedret speederrespons og giver skarpere styretøj. Gå så vidt muligt efter en Lounge, da prisforskellen ned til en Pop kan være marginal, og så får du både 15-tommer alufælge, tågelygter, glastag, aircondition og læderrat med i købet. Interiørdesignet er væsentligt mere charmerende end i en Panda, men materialekvaliteten er ikke voldsomt bedre, og ejerne klager over knirkelyde og skramlen.

Motor/Gear 5/6
Over 80 procent af de danske Fiat 500 er udstyret med den 1,2-liters benziner med 69 hk. Det er en solid motor, som blot kræver ny olie i ny og næ, men den kan dog have sine dårlige dage. På www.Fiat500blog.de brokker flere ejere sig over startvanskeligheder, som værkstedet har svært ved at fikse. Desuden er transmissionen ikke verdens stærkeste, og da bykørsel er hårdt for både kobling og gearkasse, kan bilen godt føles lidt træt på det punkt. Ønsker du mere power, så vælg en diesel.

Modelhistorie
2008 Fiat 500 lanceres tidligt på året med tre motorer og i tre udstyrsversioner

2010 Cabriolet-versionen 500 C samt den 2-cylindrede TwinAir lanceres  

Priseksempler
500 1,2 Lounge
2008 / 42.000 km / 99.900 kr.

500 1,2 Pop
2009 / 16.000 km / 98.800 kr.

500 1,2 Sport
2007 / 40.000 km / 109.900 kr.

500 1,3 Multijet
2008 / 90.000 km / 119.900 kr.

Reservedelspriser
Bremseskiver for (sæt) / 1.412 kr.
Bremsesklodser for (sæt) / 401 kr
Støddæmpere for inkl. fjederben (sæt) / 2.624 kr.
Støddæmpere bag (sæt) / 2.840 kr.
Udstødning (komplet uden kat.) / 2.707 kr
Vandpumpe / 562 kr.
Luftfilter / 153 kr.
Forlygte (komplet) / 958 kr.
Baglygte (komplet) / 445 kr.

Plus & minus
+ Stort udvalg, driftsikre motorer, veludstyrede Lounge-udgaver, charmerende design, høj image-værdi til billige penge
- Stivbenede køreegenskaber, dårlig komfort, høje brugtpriser i forhold til nypriser, en del småfejl, føles hurtigt slidt i undervognen

Bedste køb
1,2 pop el. lounge
Den 1,2-liters benziner med 69 hk er ingen Ferrari-motor, men en Fiat 500 er heller ikke en racerbil. Den har rigeligt med kræfter til at bringe dig gennem byen, og har du ofte behov for at komme på motorvejen, bør du måske overveje en helt anden bil — fx en Grande Punto. Med Pop-udstyr får du det mest nødvendige, inkl. ESP, men gå om muligt efter den luksuriøse Lounge-version. Overvej dog at lease en helt ny...

Samlet vurdering 4/6
Fiat 500 er en kløgtig måde at få en Fiat Panda til at blive cool, tjekket og sågar eksklusiv. Retro-værdien kan absolut konkurrere med en VW Beetle og en Mini, men til langt laver pris. Under karrosseriet er der dog stadig tale om den billigste bil fra Fiat-koncernen, så vær vågen og få tjekket alle punkter efter

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Brugttest: Kia Cee'd

Kia Cee’d gav de etablerede mærker et chok, da den i 2007 gik på markedet som den nye billig-Golf med hele syv års garanti i . Den var et hit som ny — men hvad med en brugt?

Brugttest: VW Passat (2001-2006)

Føler du dig fristet af en brugt Passat? Det gør mange, og det er ikke underligt, bilens fine egenskaber taget i betragtning. Men VW-kvaliteten halter...

Brugttest: Mini Cooper (2003-)

Den kostede næsten 300.000 kroner fra ny, men i dag fås en brugt Mini Cooper for under det halve. Men hvad med kvaliteten?