Brugttest: Kia Cee'd

Kia Cee’d gav de etablerede mærker et chok, da den i 2007 gik på markedet som den nye billig-Golf med hele syv års garanti i . Den var et hit som ny — men hvad med en brugt?

Model 1,6 CRDi Exclusive 5d
Pris 142.900 kr.
Årgang 2007
Kørt 92.000 km
Set hos Andersen & Martini, Amager, tlf.: 3693 1200

Golf-klassen er en af de hårdeste på nybilsmarkedet, og her tæller image og kvalitet efterhånden lige så meget som i de dyrere segmenter. Derfor var der ikke så mange, der tog Kia seriøst, da de for en håndfuld år siden proklamerede, at de havde tænkt sig at bygge en bil, der skulle tage kampen op mod hatchbacks som VW Golf og Ford Focus. En Kia? Pffff!? Come On... En Kia er da en møgspand, ikke?

Det var det ganske vist engang. Men i 2007 sendte Kia chokbølger helt ind over Wolfsburg med præsentationen af Cee’d. Her var en 5-dørs hatchback, som ikke var kønsløs, ikke kørte middelmådigt og ikke føltes som at sætte sig ind i et plastikhylster til et par billige solbriller. Kia Cee’d var derimod en bil som alle de andre i Golf-klassen med sit nydelige design, fine køreegenskaber og en kabine, du rent faktisk havde lyst til at opholde dig i. Det var faktisk svært at tro på, men det var en Kia...

Den nye Kia fortsatte dog mærkets strategi med at tilbyde mere bil for færre penge, faktisk var prisen to tredjedele af en tilsvarende VW Golf. Rigtig mange danskere faldt naturligvis pladask for Cee’d, ikke mindst den rummelige stationcarversion, som var med til at gøre Cee’d til den mest solgte bil i Danmark nogle perioder.
Cee’d var også fra starten bundet ind i hele syv års garanti, hvilket formentlig har været med til at støtte prisen på det efterhånden velassorterede brugtmarked, der i skrivende stund tæller over 150 tilkørte eksemplarer. En Kia Cee’d taber med andre ord ikke penge som fortidens Korea-produkter gjorde det, og de billigste skal stadig købes for omkring 100.000 kroner for en fire år gammel 5-dørs-model med 1,6-liters benzinmotor og godt 100.000 km på tælleren.

Der er også forbavsende mange dieselversioner til salg. Flere af dem er veludstyrede Exclusive-udgaver, der har kørt mere end 150.000 km, hvilket er bemærkelseværdigt for et mærke, som for ikke så mange år siden var kendt som et middelmådigt discountprodukt forbeholdt dem, der går lige så meget op i valget af bil, som hvilken type toiletpapir, de skal tørre sig med. En medvirkende årsag er den 1,6-liters stærke og velsnurrende dieselmotor, der passer godt til den velkørende koreaner.

Den lange garanti, som altså fortsat er i spil, når du køber en 3-4 år gammel Cee’d, må dog ikke bruges som en sovepude i forbindelse med et brugtkøb. Ifølge FDM indrømmer Kia-importøren at være stringente hvad angår dækning af eventuelle garantisager. Har bilen misset et serviceeftersyn eller blot kørt for mange kilometer ud over det seneste tjek, kan det være nok til, at garantien er bortfaldet. Garantien ophører også, når triptælleren runder 150.000 km, hvilket de billigste eksemplarer altså har gjort. Dårlig vedligeholdelse fra ejerens side har også indflydelse på dækningen — og så er det en udbredt misforståelse, at garantien dækker sliddele som bremser, dæk og støddæmpere...

Karrosseri 3/6
Cee’d er generelt velkonstrueret, men rustmæssigt hænger den lidt i tilfredshedsstatistikkerne. Ifølge FDM kan den røde djævel bl.a. vise sig i området omkring stoplygten på den øverste del af bagklappen samt under håndtaget ved nummer-pladen længere nede. Tjek også efter på dørkanterne og rundt om baglygterne, ligesom lakken er skrøbelig og har nemt til stenslag. Undervognen på testbilen var desuden tør og en smule rød visse steder. Gå derfor helst efter en bil, der har fået supplerende rustbeskyttelse fra ny.

Undervogn 4/6
Undervognen er lidt strammere sat op end fx i søstermodellen Hyundai i30, hvilket giver en højere kabinestøj end i andre hatchbacks. Den må dog ikke føles for hård under prøveturen, og ’klonk’-lyde ude foran kan tyde på en udskiftning af de såkaldte ’kødben’, der forbinder krængningsstabilisatorerne med hjulophængene. Desuden kan støddæmpere og fjedre godt være udskiftningsmodne, hvis triptælleren har taget seks cifre i brug. Det samme gælder bremserne, mens håndbremsen kan hænge.

Interiør 5/6
I kabinen er kvaliteten væsentligt bedre end i fortidens Korea-biler, men der er stadig forskel på en Cee’d og en Golf, når det gælder materialekvalitet og finish. Dørene smækker på en mere metallisk måde, og overfladen på materialerne er ikke så lækker som på den tyske klassefører. Til gengæld er det solidt skruet sammen, og man hører sjældent om bøvl med udstyret — det skulle da lige være fartpiloten og radioen. Sæderne kan dog virke slidte, og har du fat i en stationcar, kan en børnefamilie godt have sat sine spor...

Motor/gear 5/6
Cee’d fås med 1,4-, 1,6- og 2,0-liters benzinmotorer, og det anbefales at gå efter 1,6’eren, der er den mest udbredte. 1,4’eren er lige svag nok, og besparelsen i kroner og ører er marginal, mens 2-liters-modellen ikke er voldsomt udbredt herhjemme. Det er generelt problemfri maskiner. Skal du bruge mere power, bør du gå efter den 1,6-liters dieselversion med 115. Den er solgt i hobetal herhjemme, men tjek, at den går problemfrit i bakgear, og så har enkelte ejere haft havari i turboen.

Modelhistorie
2007 Kia Cee’d lanceres i Danmark som 5-dørs med benzin og diesel. Stationcarversionen SW lanceres i slutningen af året

2008 Den 3-dørs og mere sportslige Procee’d lanceres. I slutningen af årets indføres dieselpartikelfilter i Cee’d-programmet

2010 Facelift med ændret front og opfrisket interiør. Dieselmotorerne får 6-trins gearkasse

Priseksempler
Cee’d 1,6 Active 5-dørs
2007 / 102.000 km / 109.800 kr.

Cee’d 1,6 CRDI Exclusive 5-dørs
2007 / 44.000 km / 112.900 kr.

Cee’d 1,6 CRDI Active 5-dørs
2007 / 102.000 km / 124.900 kr.

Cee’d 1,6 CRDI SW Exclusive
2007 / 98.000 km / 147.900 kr.

Reservedelspriser
Bremseskiver for (sæt) / 1.623 kr.
Bremsesklodser for (sæt) / 749 kr
Støddæmpere for inkl. fjederben (sæt) / 1.663 kr.
Støddæmpere bag (sæt) / 2.365 kr.
Udstødning (komplet uden kat.) / 2.707 kr
Vandpumpe / 885 kr.
Luftfilter / 248 kr.
Forlygte (komplet) / 1.318 kr.
Baglygte (komplet) / 1.116 kr.

Plus & minus
+ Stort udvalg / stærke dieselmotorer (1,6 CRDI) / rummelig stationcarversion (SW) / 6-trins gearkasse i diesel (fra 2010) / meget udstyr i Exclusive- og Sport-versioner

- 7-års-garantien kræver stringent vedligeholdelse og service / stadig høje brugtpriser (minimum 100.000 kr.) / kan virke slidt / tvivlsomme rustproblemer

Bedste køb
Cee’d 1,6 CRDI SW
Skal du blot fra A til B, kan du sagtens klare dig med en 1,6-benziner med 122 hk. Men ønsker du mere motorkraft til de længere ture, er den 1,6-liters diesel (CRDI) klart det bedste bud
— og som stationcar (SW) endnu bedre

Samlet vurdering 4/6
Kia Cee’d er et af de mest attraktive koreanske brugtkøb, men den er ikke helt problemfri med rust, der lurer i kanter og kroge, ligesom 7-års-garantien stiller krav til den tidligere ejer. Desuden er der andre stærke tilbud, fx. Ford Focus

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Brugttest: Fiat 500

Først kom Beetle. Så kom Mini. Men ingen retrobil har genereret flere euro i en bilfabriks pengekasse end den lille Fiat 500

Brugttest: VW Passat (2001-2006)

Føler du dig fristet af en brugt Passat? Det gør mange, og det er ikke underligt, bilens fine egenskaber taget i betragtning. Men VW-kvaliteten halter...

Brugttest: Mini Cooper (2003-)

Den kostede næsten 300.000 kroner fra ny, men i dag fås en brugt Mini Cooper for under det halve. Men hvad med kvaliteten?