Brugttest: Mini Cooper (2003-)

Den kostede næsten 300.000 kroner fra ny, men i dag fås en brugt Mini Cooper for under det halve. Men hvad med kvaliteten?

Vi har haft en Mini Cooper på liften og kommer i denne video med gode råd og tips til dig, der overvejer at købe sådan én. Se indslaget herunder og få alle detaljerne med i teksten.

Det kribler i speederfoden, når du hører ordet Mini. Reinkarnationen af Sir Alec Issigonis mestervæk fra 1959 er formentlig noget af det mest velkørende overhovedet, men herhjemme var den en dyr sag, da den blev lanceret tilbage i 2001.

FIND DIN BRUGTE MINI I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

Den kostede hurtigt over 300.000 kroner med det mest nødvendige ekstraudstyr, men takket være attraktive leasingpriser, er der alligevel blevet sendt en masse Mini'er ud på vejene — og Cooper-modellen med 115 heste er den mest udbredte af første generation.

Du får den i dag fra ca. 120.000 kr. med omkring 100.000 km på tælleren, men er det et sikkert brugtkøb?
“Rent synsmæssigt har vi ikke meget skidt at sige om Mini generelt,” udtaler Michael Meinecke, driftsleder hos Applus Bilsyn i København.

“Den har ingen væsentlige, typiske fejl som andre minibiler, og det må jo betyde, at den er bygget ordentligt. Vi støder af og til på eksemplarer med nedslidte dæk eller bremser, men det skyldes i højere grad ejerens hårdhændede brug eller dårlige vedligeholdelse end bilens kvalitet som sådan.”

Sådan siger synsmanden. Men hvad siger eksperten om fejl og skavanker, som går ud over det synsmæssige?

“Generelt er Mini rigtigt nok en solid bil. Men der er altså steder, hvor den ikke er så stærk som den burde være,” siger Jacob Højgaard fra NJ Automobiler i Kastrup, som er autoriseret BMW Service-partner og ekspert i lige præcis Mini. Følg med på næste side...

Motor/gear: 3/6
“De 1,6-liters benzinmotorer volder sjældent problemer, hvis ellers de er passet og serviceret som de skal, og det gælder også den 163-hestes Cooper S-motor med kompressor,” udtaler Jacob Højgaard fra NJ Automobiler i Kastrup. “Vi har dog skiftet en del tændspoler, fordi de mister forbindelsen, men ellers er der ikke meget at komme efter. Alle motorerne har i øvrigt kædetræk, så du skal heller ikke bekymre dig om tandremsskift. Du skal til gengæld være opmærksom på gearkassen, for den er ret skrøbelig, og der er blevet skiftet en del Mini-gearkasser i tidens løb. De går nemt i stykker og hvis den er svær at få ind og ud af gear, er det et dårligt tegn. Koblingen kan også være slidt, men mest på grund af hårdt brug.”

Undervogn: 4/6
Selv om Mini produceres af BMW, er kvaliteten en anden, og det kommer til udtryk med alderen. “Hvor en BMW stadig kan virke frisk efter 200.000 km, føles en brugt Mini ofte lidt mere slidt i betrækket.

Det betyder ikke nødvendigvis at der er noget galt, men blot et udtryk for at kvaliteten ikke er lige så høj,” udtaler Jacob Højgaard. Der ses sjældent fejl og defekter i undervognen, men gå altid dæk og bremser efter. En Cooper (og i særdelshed Cooper S) indbyder til frisk kørsel, og har bilen desuden stået længe til salg, kan bøsninger og dæmpere have sat sig. Udskiftning af dæmpere, fjedre, bøsninger og stabilisatorforbindelser kan gøre bilen som ny at køre i, men det koster...

Interiør: 3/6
At en Mini ikke er en BMW ses også i kabinen, hvor stilen nok er mere funky, men kvaliteten tæt på rædsom. De hårde plastkomponenter knirker og rasler (især om vinteren), og sæderne kan virke trætte og spinkle i det. Grundet høje priser på ekstraudstyr varierer udstyrsniveauet markant fra bil til bil, så gå efter et eksemplar med aircondition, sportsrat og måske endda lædersæder.

Der meldes ikke om el-fejl, men gå alligevel alle knapper og kontakter igennem. Tjek desuden at den rammeløse siderude kører ned og op igen, når du åbner og lukker døren — hvis den er utæt, kommer der vand ind. Den digitale serviceindikator giver automatisk besked, når du skal til service — intervallet svinger fra 25-30.000 km.

Sikkerhed: 4/6
Vores Applus-tekniker fandt intet rust i den lånte Mini Cooper, og generelt er bilen fornuftigt bygget uden for mange samlinger, som den røde djævel kan gnave i. Tyske TÜV hævder dog, at en Mini kan tære omkring bagklappen, og hos NJ Automobiler opfordrer man desuden til at tjekke undervognen efter.

“Beslaget på den bageste udstødningspotte tærer, og rusten kan brede sig til vognbunden,” udtaler Jacob Højgaard. Det virker derfor oplagt at give sin Mini en supplerende gang rustbeskyttelse, men i så fald bortfalder den 12-årige rustgaranti. Få desuden tjekket forlygterne, der ofte er ude af justering. Det skyldes nok at de er monteret i motorhjelmen og derfor får en solid gang tæsk, hver gang den smækkes.

Bedste køb
Går du efter design og image alene, kan du nøjes med en Mini One med 90 heste. Vil du udnytte den fine undervogn og styreegenskaberne, kommer du dog ikke uden om Cooper-versionen, der sætter mere fut i tingene, og prismæssigt er der ofte ingen væsentlig forskel. Cooper S lokker med sin kraftfulde kompressormotor, men er markant dyrere.

FIND DIN BRUGTE MINI I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

Samlet vurdering: 3/6
Stadig en sjov bil, også som brugt. Men det er stadig en dyr bil, og en del skavanker præger billedet, herunder gearkasseproblemer. En brugtbilsattest hos f.eks. Applus anbefales.

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Brugttest: Fiat 500

Først kom Beetle. Så kom Mini. Men ingen retrobil har genereret flere euro i en bilfabriks pengekasse end den lille Fiat 500

Brugttest: Kia Cee'd

Kia Cee’d gav de etablerede mærker et chok, da den i 2007 gik på markedet som den nye billig-Golf med hele syv års garanti i . Den var et hit som ny — men hvad med en brugt?

Brugttest: VW Passat (2001-2006)

Føler du dig fristet af en brugt Passat? Det gør mange, og det er ikke underligt, bilens fine egenskaber taget i betragtning. Men VW-kvaliteten halter...