Brugttest: Toyota Avensis (2003-2008)

Medmindre køredynamik og se mig-effekt rangerer højt på ønskelisten, står Toyota Avensis som noget nær det perfekte brugtkøb

Når solen engang løber tør for brint, er din Avensis også ved at have kørt sin sidste kilometer. Ikke et sekund før. Og så kan det hele jo være lige meget. Med de kosmetiske ændringer ved faceliftet i 2006 blev den også bedre til at holde rusten for døren.

"Avensis får vores varmeste anbefaling. Tilmed er totaløkonomien også i orden, da service og afskrivning ligger på et fornuftigt niveau. Toyota har et utroligt stærkt program" siger Kenneth Andersen, direktør hos Bilbasen.

FIND DIN BRUGTE AVENSIS I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

Priserne er tilmed faldet en del efter introduktionen af den nye model. Toyotas nuværende problemer har ydermere ikke smittet af på brugtbilerne, da japanerne har så meget goodwill i banken fra mange år med fejlfrie biler.

MOTOR/GEAR: 9/10
Så længe du skifter tandrem i henhold til servicebogen, holder japaneren længere, end du gør. Både motor og gearkasse er af vanlig høj Toyota-standard. Flere ejere beskriver på Bilbasen.dk, hvordan de vender tilbage til modellen, fordi de er afhængige af trygheden ved japaneren. I de første to år var dieseludvalget begrænset til en motor på 116 hestekræfter, og sammen med stor efterspørgsel på netop dieselvarianter er brugtpriserne på netop denne model i den høje ende.

UNDERVOGN: 10/10
Her er meget lidt at komme efter. Hvis ikke Toyota havde måttet skifte hjulkapsler på Avensis'er fra perioden mellem april og november 2006 (de risikerede at falde af), ville det hele være 112% i orden. Hvis man skal helt ned i detaljen, og det skal man for at finde noget gris på en Toyota, kan en stationcar med trækkrog godt have en mere belastet bagaksel end sædvanligt. Men det er helt normalt på alle bilmærker. Som sagt, der er i praksis ikke en finger at sætte på undervognen.

INTERIØR: 9/10
Alt det elektriske fungerer, som det skal - også efter mange kilometer. På dieselbiler, der har gået over 200.000 kilometer, er det dog en god idé at gå sæderne igennem for smuds og skjolder, selvom de er af høj kvalitet. Interiøret er godt nok møghamrende kedeligt (som resten af bilen), men der er ikke en finger at sætte på de ærekære japanere. Enkelte biler har dog fået skiftet eller justeret tætningslisterne i dørene efter for megen vindstøj.

SIKKERHED: 9/10
Avensis var den første japanske bil, der fik fulde fem stjerner efter Euro NCAP's nye testmetode med 34 point i alt. Desuden er den bedømt af den svenske forsikringsorganisation Folksam til at være den sikreste bil i Sverige efter en analyse af 105.000 ulykker. Avensis er godt beskyttet mod rust, men det er alligevel klogt at få den efterbehandlet. Det gælder fra faceliftet i 2006 og frem. Før faceliftet havde japaneren en del problemer med rust, især i skærmkanterne.

SAMLET VURDERING: 9/10
Det er ikke uden grund, at Toyota konstant ligger øverst i tilfredshedsundersøgelser med færrest fejl. Bortset fra nogle småskavanker er der ikke meget at komme efter.

FIND DIN BRUGTE AVENSIS I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

TYPISKE AVENSIS-FEJL:
Hylende bremser, rustne bagbremser, defekte stoplys, smudsigt sædebetræk, kraftig vindstøj, slidte bremser.

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Testkørsel: Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i T2 Toyota Touch

Tredje generation af den lille Toyota Yaris er større, billigere og forkæler dig med mere udstyr. Men ikke alt er ren win-win...

Toyota – nu med turbo

Toyota udviklinger ny generation af turbomotorer, der dukker op i løbet af 2013

Bilen, der skræmte Peugeot

Rygterne går om at Toyotas nye racer, var der der fik Peugeot til at trække sig ud af Le Mans og nedlægge deres motorsports-program