Brugttest: VW Passat (2001-2006)

Føler du dig fristet af en brugt Passat? Det gør mange, og det er ikke underligt, bilens fine egenskaber taget i betragtning. Men VW-kvaliteten halter...

Biler fra VW har altid været noget dyrere end konkurrenterne, og køberne har været parate til at betale prisen for at få den ekstra prestige med i posen.

VW-mærket besidder nemlig en vis grad af snobappeal, der løfter VW over mere jævne bilmærker som Ford, Opel og Toyota. For dem, der ikke kan få budgettet til at strække sig til en Audi A4, er en Passat et glimrende kompromis. Dette har især gjaldt sjette generation af Passat, der blev introduceret i 2005 og fik masser af ros for inspirerende køreegenskaber, god komfort, et luksuriøst interiør og tekniske lækkerier om DSG-gearet, LED-baglygterne, den elektriske håndbremse og en smart tændingsnøgle, som du blot skulle stikke ind i en sprække i instrumentbordet for at starte motoren. Men det var også en bil med ufattelig med plads i kabinen og bagagerummet — specielt i stationcar-versionen.

FIND DIN BRUGTE PASSAT I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

VW Passats popularitet har selvfølgelig også betydet, at udbuddet af brugte Passat’er i dag er enormt. En søgning på Bilzonen viser, at der er over 600 eksemplarer til salg lige nu. Det burde med andre ord ikke være noget problem at finde et eksemplar i et prisleje, der passer dit budget. Det store udbud har dog endnu ikke presset priserne på Passat voldsomt, men man kan dog forvente et yderligere pres, når den nye generation triller ud til de første købere. Føler du dig fristet af VW Passt er det forståeligt, bilens fine egenskaber taget i betragtning, men som du kan læse på denne side, kan forventningen om tysk kram godt lide et alvorligt knæk...

Motor/gearkasse > 2/6
Det er i motorrummet, at forventningerne om tysk kram kan få et stød — specielt hvis Passaten er udrustet med den gamle to-liters pumpedyse-dieselmotor. Selve indsprøjtningssystemet har ført til en del problemer med ujævn motorgang, temperatursensoren i turboladeren kan blive defekt og give effekttab og startproblemer, men det største problem er topstykket, der kan slå revner ved ventilåbningerne. Desuden er en del DSG-gearkasser blevet udskiftet — symptomerne er uvilje til at gå i bakgear og kraftige ryk, når du sætter i gang. Og endelig har man hos Applus Bilsyn oplevet en del sager, hvor 2,0 TDI afgav et for højt forureningstal i forbindelse med periodisk syn. I visse tilfælde kan denne fejl samt problemer med gearkassen skyldes chiptuning, hvilket er populært, men langt fra anbefalelsesværdigt.

Undervogn > 3/6
Undervognen er generelt solid på en Passat, men finder du et eksemplar, der har et højt kilometertal, f.eks. en tidligere leasingbil, er det klogt at få tjekket bremserne og støddæmperne. Bøsningerne i undervognen kan også være møre og klar til udskiftning. Desuden har de originale 16- og 17-tommer VW-aluælge det med at korrodere, når de har rullet i det hårde danske klima i nogle år, og vær desuden opmærksom på, om undervognen er sænket, og om arbejedet i så fald er professionelt udført. Vi hørt om Passat’er, der har en tendens til at slide dækkene ujævnt over dækfladen, netop på grund af en forkert opsætning af undervognen.

Interiør > 3/6
Interiøret i VW Passat udstråler klasse, og kvaliteten virker ved første øjekast overbevisende, men ikke ved nærmere eftersyn. Panelerne, der dækker midterkonsollen og løber tværs gennem instrumentbordet i dets fulde bredde, sidder sjældent godt nok fast, så knirkelyde herfra er en udbredt svaghed. Den særlige overfladecoating på dørhåndtag og enkelte knapper har det også med at falde af, og det ser med tiden flosset ud. Kuk i elektronikken er heller uvant Passat, hvilket fører til at visse kontrollamper lyser uden grund. Afprøv i øvrigt den elektriske parkeringsbremse — den kan nemlig drille, ikke bare i betjeningen, også rent teknisk.

Karrosseri > 4/6
Passat er pakket godt ind med plastikpaneler og -skjolde, der beskytter bunden mod stenslag og knubs, der kan give anledning til tæring. Rustbeskyttelsen er dog ikke lige så effektiv som på tidligere Passat-modeller, og små rustgnister i bunden af dørene og specielt på bagklappen er begyndt at forekomme. Tjek også udstødningen efter, hvis bilen har kørt langt — den kan være pilrusten. Flere Passat-ejere synes i øvrigt, at lakken generelt virker sart, og at den nemt får ridser. Og en mindre, men irriterende ting er, at du bliver nødt til at køre din Passat på værksted, hvis der skal skiftes en forlygtepære. Det er for kompliceretat gøre på egen hånd.

FIND DIN BRUGTE PASSAT I BIL EKSPRESSENS BILMARKED

FAKTA OM VW PASSAT

Modelhistorie (2001-2006)
2005 Sjette generation af Passat introduceres og senere samme år kommer stationcar-versionen
2006 Nye turboladede motorer på 1,4 liter (122 hk) og 1,8 liter (160 hk)
2007 Første version af Passat Bluemotion, der kan køre 19,6 km/l
2008 Commonrail-dieselmotorer erstatter pumpedyse-motorerne. Passat CC lanceres

Reservedelspriser
Bremseskiver for (sæt): 1.715 kr.
Bremsesklodser for (sæt): 878 kr.
Støddæmp. for/bag (sæt): 5.472 kr.
Udstødning (komplet uden kat.): 6.098 kr.
Vandpumpe: 651 kr.
Luftfilter: 203 kr.
Forlygte (komplet): 2.480 kr.
Baglygte (komplet): 1.900 kr.

STÆRKE SIDER
Dynamiske køreegenskaber, god komfort, rummelig, ofte meget udstyr, stort udvalg

SVAGE SIDER
Skrøbelige TDI-motorer/DSG-gearkasser, høje brugtpriser, finish i interiør, en del fejl

BEDSTE KØB
2.0 TDI eller 2,0 FSI. Her kommer dilemmaet, for 2,0 TDI-motoren med 140 hk giver suveræn motorkraft for pengene, og er berygtet for et lavt forbrug, men de mange fejl gør den til et risikofyldt køb. Alternativet er benzineren 2,0 FSI med 150 hk — eller 1,8 TSI med 160 hk, hvis du har råd. 1,6 er for svag og 1,9 TDI for grov og støjende.

SAMLET VURDERING > 3/6
VW Passat kombinerer køreglæde, komfort, rummelighed, motorkraft og prestige på sublim vis, og når det hele virker, er modellen noget af det bedste, du kan have stående i garagen. Men der er en del fejlpunkter, og kvalitetsmæssigt lever den ikke op til VW-mærkerts ry.

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Kina får forlænget Passat

Kineserne kan se frem til mere luksus på bagsædet når den nye Passat kommer på markedet

VW Up GT kommer i 2013

VW har givet grønt lys for introduktionen af en 110 hk stærk Up GT

Giddy-Up!

Nu kommer GT-udgaven af Up! Fans af den oprindelige Golf GTI kan godt begynde at finde lommetørklæderne frem…