Første foto: Renault Alpine A 110-50 koncept

Renault fejrer 50 års jubilæum for den klassiske Alpine A 110, og afslører et nyt Alpine koncept med 400 hypper

Den bliver skabt som en hyldest til sin forfader Alpine A 110, der i år fylder 50 år. Nyfortolkningen bygger på samme tekniske platform som racerbilen Mégane Trophy. Dog har Renaults teknikkere haft frie hænder til at ændre platformen, og eksempelvis har de opnået et lettere og stivere chassis. Med en længde på 4330 mm, en bredde på 1961 mm og en højde på 1230 mm ligner det en oplagt konkurrent til Lotus Evora.

Takket være Renaults engagement inden for F1, har de opnået en stor know how, hvilket har smittet af på Alpine A 110-50. Eksempelvis har de under udviklingen brugt F1 teknologien Computational Fluid Dynamics (CFD), der bruges til at studere væskers bevægelse, hvilket bruges til at optimere bilens air flow. Eksteriøret der er udført i kulfiber, taler for en pris, som ligger i den høje ende af skalaen.

Renaults formål med konceptet, har været at skabe en ægte køremaskine, der har høj driver feedback og ægte motorsportsånd. Derfor har de valgt ikke at tilføje nogle hjælpesystemer som f.eks ABS, traction control og anti spind. Undervognen fra Sachs, har et hav af indstillingsmuligheder, hvilket skal bidrage til den høje driver feedback.

Centermotor konceptet benytter Renaults V4Y blok, der er en 3.5-liters V6 med 24 ventiler og yder 400 hk. Motoren bliver fodret med luft via en tagmonteret indsugning, der giver øget effekt i takt med øget hastighed. Effekten overføres via en semi-automatisk 6 trins sekventiel gearkasse, der benytter dobbeltplade kobling. Koblingen kan benyttes manuelt via koblingspedalen eller paler bag rattet. Sammen med et limited-slip differentiale og baghjulstræk, garanterer Renault høj køreglæde tiltænkt entusiasterne.

Vi glæder os til at kunne fortælle mere om vidunderet. Vi holder dig opdateret!