Ingen fire-cylindrede motorer til F1 alligevel

I stedet skal racerne i motorsportens kongeklasse nu drives frem af V6'ere

Først blev F1-motorerne reduceret fra V10'ere til V8'ere. Tidligere i år kom så et nyt regelsæt der foreslog, at de benzinslugende 2,4-liters V8’ere skulle erstattes af nye turboladede 1,6-liters fire-cylindrede motorer.

Det passede især ikke Ferrari, og nu ser det ud til, at der er fundet et kompromis, så både italienerne og Renault - der ellers truede med at trække sig, hvis ikke rækkemotorerne blev indført - fortsat kan deltage i motorsportens kongeklasse.

I det nye forslag beholder motorstrukturen sin V-form, men dropper to af cylindrene. De nye V6’ere følger forslaget til ændring af motorreglementet fra tidligere i år, og indfører turbolader og KERS som en del af en grøn strategi.

Alle motorleverandøre inklusiv F1-bossen Bernie Ecclestone skulle være tilfredse med det nye forslag, og vedtages det ved FIA's World Motor Sport Council træder ændringerne i kraft fra 2014.

Relaterede videoer

Relaterede artikler

F1: Red Bull dominans i kvalifikationen

Vettel var endnu en gang i en klasse helt for sig foran Webber og Rosberg fra Mercedes.

Kobayashi fik et problem under Q1, hvor han mistede fart. Det betød, at han var ude allerede i Q1, uden at få sat en tid.

Formel 1 med én hånd…

Det har du aldrig set før! Bruno Senna kører en omgang på Spa i en Renault R30 med en hånd på rattet — den anden bruger han til at filme det hele med sin mobiltelefon!

Kevin Magnussen tættere på Formel 1!

Kevin Magnussen skal næste år køre Formel Renault 3.5, der er klassen lige under Formel 1