Klumme: Årets Elbil

Hvordan kan elbilen Nissan Leaf blive Årets Bil i Europa, når ingen ved, hvordan elbiler fungerer i praksis?

ÅH WAUW! SÅ blev Nissan Leaf Årets Bil i Europa (altså den internationale titel som adskiller sig fra den danske ved at være ligegyldig på en anden måde...). Alligevel røg mine øjenbryn op under det pandehår, jeg ikke har så meget tilbage af. Ikke at jeg har noget mod Nissan Leaf. Det er sikkert en udmærket lille familiebil til familien, som aldrig kører nogen steder (og i hvert fald ikke mere end 80 kilometer væk fra der, hvor de bor).

For problemet med elbilerne er jo, at ingen ved, om de fungerer i praksis. Er der nok ladestationer? Holder rækkevidden? Kan de overhovedet køre, når der er minusgrader, modvind eller hedebølge?!?
Jeg har det med Årets Bil i Europa 2011, som jeg havde det, da præsident Obama blev tildelt Nobels fredspris. Han fik prisen fordi han repræsenterede et håb om en verden, hvor demokrati og menneskerettigheder ville blive styrket. Han fik den i forventning om alt det gode han ville gøre. Han fik den ikke fordi han havde gjort noget — hvilket fangerne på Guantanamo-basen kan bekræfte.

Det er det samme med Nissan Leaf. Skulle vi ikke lige slå koldt vand i blodet og se, om el-bilen nu også bliver en åbenbaring, når de første eksemplarer begynder at trille rundt på vejene og vil blive en helt ny og spændende udfordring for cyklisterne. Er der overhovedet nogen, som gider købe dem?

Elbilen er ikke nogen ny opfindelse. Thomas Edison byggede verdens første elbil, Detroit Electric, i 1907. De endte med at gå konkurs, akkurat som Kewet, Ellerten, Th!nk og hvad de ellers hedder. Årets Bil-juryen begrundede deres valg af Nissan Leaf med at ”til trods for manglen på et stort netværk af ladestandere og en begrænset rækkevidde, repræsenterer Leaf et godt bud på fremtidens bil, specielt hvor de får tilskud, så prisen reduceres”. Ja, goddaw!

Så de kårer en bil, selvom størstedelen af Europas borgere vil have et alvorligt problem med at lade den op, når rækkevidden på 160 kilometer er brugt op — og som skal have statstilskud for overhovedet at kunne sælges?!?
Bliver Leaf et gennembrud for elbilen? Ja, den er hurtigere, mere raffineret og mere som en rigtig bil. Men det er jo ikke det, der er elbilens problem. Det er den begrænsede rækkevidde, og at det tager otte timer at lade den op. Hvis du bor i København kan du godt køre til Rødby, men du kan ikke køre tilbage igen.

I 1995 havde en Citroën Saxo Electric en rækkevidde på 80 km, i dag har Nissan Leaf 160 km. Altså en fordobling på 15 år, hvilket vil sige, at en elbil vil have samme rækkevidde som en moderne dieselbil i 2050.
Jurymedlemmerne burde have fået et vink med en vognstang, da de testede kandidaterne til Årets Bil i Europa. Det foregik ved Tannis-hus i Nordjylland, hvor der sjovt nok heller ikke er nogen ladestandere — så Nissan havde kørt en lastbil med en gigantisk dieselgenerator ind på parkeringspladsen så deres elbil kunne blive ladt op (du kan ikke sætte den i en almindelig stikkontakt, det er klart...). Der røg så ambitionen om zero emissions. Det må have mindet om en scene fra Benny Hill.

Men det understreger nu bare, at en elbil er en fin bil — bare du ikke skal bruge den som transportmiddel. Nu forlyder det så, at Nissan er begyndt at krydsforhøre interesserede kunder om deres kørselsbehov for at sikre, at de ikke løber tør for strøm, hver gang turen går udenfor kommunegrænsen.

Årets Bil-juryens fornemmeste opgave er at honorere visioner og fremskridt. Nissan Leaf, rider på en bølge af misforstået politisk korrekthed, som meget vel kan sende masser af kunder ud i et bilkøb, de hurtigt vil komme til at fortryde. Ingen ved, hvad rækkevidden på elbilerne bliver i praksis. Ingen ved, hvad brugtprisen bliver. Ingen ved, hvad strømmen i ladestanderne kommer til at koste (men jo færre elbiler, jo dyrere bliver den...).

Men måske er Årets Bil-jury’en bare ude efter Nobels fredspris?

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Video: Hvis alt kørte på benzin

Renault og Nissan fortæller her hvordan verden ville se ud hvis f.eks. dit vækkeur eller barbermaskine kørte på benzin

Endnu mere hæder til Nissan Leaf

Leaf hiver endnu en prestigefyldt pris hjem til samlingen

Nissan Leaf er Årets Bil i Europa 2011

Så skete det. En komite bestående af motorjournalister fra hele Europa har for første gang kåret en elbil som Årets Bil