Klumme: Redaktørens bilglade onkel...

Havde min bilglade onkel haft forstand på teknik, ville vi ikke kunne sidde og grine af alle hans bizarre historier

Jeg har en onkel, der er vild med biler. Han læser Bil Ekspressen og er en rigtig entusiast. Det første, han gjorde, da han gik på pension var at købe en rød Porsche 944. ”Så jeg har lidt at rode med”, som han sagde.

Nu forestiller du dig sikkert en mand i Kansas-overalls med brille på næsetippen og hænderne dybt begravet i motorrummet. Men sådan er min onkel ikke. Han har aldrig rigtig haft talent for at svinge en skruenøgle, men således er han beviset på, at man ikke behøver have en pind forstand på teknik for at være en ægte, hardcore bilentusiast.

Han var en af de mest berygtede rallykørere på Sydsjælland i 70’erne, eftersom han enten vandt løbet — eller endte med hjulene i vejret. Det var dengang, man kørte på arbejde i sin rallybil om mandagen, og det var naturligvis et problem for min onkel, hvis han om søndagen havde hængt med hovedet nedad i H-selerne i en grusgrav.

Min onkel har altid haft et eller andet med Opel, og han kan tale i timevis om sin gamle Ascona A. Han var hård mod sine biler, men han formåede også at køre dem til den absolutte grænse, og han var dygtig. Der hænger et billede af den hvide Ascona hjemme i Vordingborg. Jeg vil tro, der er trekvart meters luft mellem hjulene og asfalten på det billede.

Han har mange historier om den Ascona. Han skulle engang mødes med en bekendt i Tyrol, og i dag ville man nok have taget flyveren. Min onkel tog naturligvis sin Ascona. Men inden afgang var han snu nok til at få sin mekaniker til at bytte baghjulene ud med nogle meget større hjul, eftersom gearingen var alt for lav til en tur nedad Autobahn. De store hjul fik godt nok bilen til at stå lidt højt bagtil, men de hjalp markant på topfarten, og så fløj min onkel sydover med speederen naglet til gulvet. Det var først, da det blev mørkt, og han tændte for lyset, at han fandt ud af, hvad der sker når man hæver en bil en halv meter bagi uden at justere forlygterne. Det blev en meget lang tur til Tyrol...

Min onkel har også ejet en Golf GTI, som også fik et lidt hårdere liv end andres biler. En dag på motorvejen, hvor han som sædvanligt kørte så stærkt som overhovedet muligt, begyndte den at lyde mærkeligt. Det var sjældent, min onkel kiggede på speedometeret, men nu gjorde han. Bilen tabte nemlig fart, selv om speederen stadig befandt sig solidt plantet i gulvmåtten. Hvor de fleste straks ville havde standset, skiftede min onkel ned i fjerde gear og gav fuld gas for at se, om det måske kunne sætte fut i maskinen igen. Det hjalp ikke. Så gik han i tredje, så i andet, før han til sidst holdt helt stille. Det var her, min onkels mekaniker besluttede sig for at forklare min onkel ideen med en olielampe. Efter den episode blev der monteret en kraftig springknap under rattet, så min onkel fremover ville få sig et los på knæet, hvis motoren igen skulle mangle olie.

På et tidspunkt var min onkel så heldig at få fingrene i en spritny Ford Sierra XR4i. Det var en kongebil, men for en gangs skyld blev min onkel skuffet. Den havde masser af kræfter, men “den styrede mærkeligt og var underlig stiv i affjedringen”, som han sagde. Men han affandt sig med det, og det var først flere uger senere, at mekanikeren opdagede, at transportstykkerne stadig sad inde i fjedrene...

I slutningen af 80’erne købte min onkel en Opel Omega. Den blev kørt direkte til mekanikeren, som lige skulle “kigge på den”, som han altid sagde til min faster, når hans biler skulle tunes. Da den var færdig, kunne den køre 230 km/t, hvilket var lige så vildt i 1987 som de 15-tommer alufælge, skørtesættet og hækspoileren. Alle i byen kendte den bil, men der var intet blær over min onkel. Han brugte penge på sine biler, fordi det var hans store interesse. Og der var ingen tvivl, om at han elskede alle sine biler, han brugte bare ikke så meget tid på at vise dem sin kærlighed. Derfor endte det også med, at den hvide Omega en dag skulle have ny motor...

Min onkel har aldrig lagt skjul på, at han ikke ligefrem er født med et topnøglesæt i munden. Men havde det været sådan, ville vi ikke kunne sidde og grine af alle hans bizarre historier, når vi mødes. Det er dejligt befriende. Han har i øvrigt lige købt en ny motor til sin Porsche 944. Han har ikke direkte fortalt mig, hvad der skete med den gamle, men det var vist noget med en olielampe...

Relaterede videoer