kvalitetssikker brugtbil til under 90.000 kr.

Praktisk og velkørende bybil, der gør sig godt i dagligdagen.

Udvalget af nye bybiler til under 90.000 kr. er blevet større. Kvaliteten på mikrobiler er dog ikke prangende, og derfor er det klogt at se nærmere på en brugt bil i miniklassen, som kan fås til ca. samme penge.

Derfor har Bil Ekspressen set næremere på en Toyota Yaris 1.4 D-4D til 89.900 kr., der har kørt 130.000 km og har 5 år på bagen.

Driftsikker og praktisk bybil
Yaris’en er en utrolig letkørt bil, som er kendt for pålidelighed og lave driftsomkostninger. I kabinen er den udstyret med praktiske opbevaringsrum – handskerum over rattet og opbevaringsskuffer under de forreste sæder – hvilket gør, at bilen føles større end den er.

Pladsen i kabinen er fin med god loftshøjde både for og bag. Man sider højt placeret i sæderne og har godt udsyn.

Den har ikke jordens mest indbydende interiør. Det er udført i tørt og kedeligt plast. Dog kan man glæde sig over kvaliteten af materialerne, som er slidstærk og robust. Sammenlignet med kvaliteten i en ny mikrobil, er der et større kvalitets spring, da mikrobiler ofte har billigere og mindre slidstærke materialer.

Bagagerummet er tilfredsstillende med god tilgang til bagagen, og en del mere plads end man finder i mikrobilerne.

Hold øje med elektroniske fejl
Se efter lysene lamper i instrumentbordet, og forhør om bilen tidligere har fået udskiftet styrboksen. Enkelte har nemlig registreret elektronisk fejl i en styrboks til ABS, VSC og antispin.

Er styrboksen defekt, bør man være opmærksom på, at hjælpesystemerne er ude af drift. Eksempelvis kan det føles som en bil, der ikke har ABS. Reparationen for det løber op i ca. 8.000 kr.

Enkelte uheldige har endvidere oplevet, at der ved kold motor kan lyde et ordenligt brag ved gearskift fra første til andet gear. Fejlen rettes ved at skifte hele gearkassen, hvilket er en dyr affære med mindre man køber en brugt ombyttergearkasse, der koster omkring 7.000 kr. uden arbejdsløn.

Solid og velholdt testbil
Ifølge bilens historik var der ikke noget at komme efter. Grundig undervognsbehandling har gjort at undervognen stadig virker ny og frisk, og der er ingen tegn på påbegyndende gennemtæring. Gearkasse og kobling kører gnidningsfrit uden skavanker uanset kold eller varm motor. Ligeledes er der heller ingen mislyde fra motoren, der kører og trækker som en ny. Sætter man sig bag rattet, sider med en fornemmelse af at den tidligere ejer har passet godt på den. Interiøret er velplejet og uden kedelige skræmmer i plastdelene. Generelt får man en følelse af at bilen er en solid konstruktion.

Hvad skal man vælge?
Tør man tage chancen og købe en pålidelig 5 år gammel bil, vil jeg anbefale det. Køreglæden og kvaliteten på de prisbillige mikrobiler er efter min mening for lav. Der er selvfølgelig fordele ved at have fabriksgaranti på bilen, men har man hænderne skruet rigtigt på eller kender en pålidelig skrueabe, er der stadig mange år tilbage i en 5 år gammel Yaris.

Køber man den som diesel udgave, er der fin balance mellem effekt og økonomi. Med sine 90 hk, er den ikke ligefrem en raket, men derimod kan man glæde sig over brændstoføkonomi på 22.2 km/l ved blandet kørsel.

Testbilen på billederne, kan købes hos Autohallen Toyota i Slagelse.
http://autohallen.net/4677.cms?id=645801331