Lexus klar med priser på den nye GS serie

Nyt frækt design skal gøre den mere konkurrence dygtig.

Lexus GS modellen har fået gevaldigt designændring. De tidligere GS modeller fik hurtigt tilnavnet ’’morfars drøm’’, men den tid er slut nu! På den nye model er det konservative look helt væk og erstattet med et frækt og sportspræget look.

Tidligere var den mindste motor i GS programmet en 3.0-liters V6 med 249 hk. Denne havde en udledning på 226g CO2/km og kunne opnå en tophastighed på 240 km/t, mens at den klarede 0-100 kunne på 7.9 sek. Dog skulle man køre forsigtigt, hvis man ville køre mere end 9.6 km/L.

I dag er den mindste motor i GS modellen, den samme benzin motor, som findes i en Lexus IS250. Her er tale om en 2.5-liters V6 med 209 hk, som har en udledning på 207g CO2/ km og er i stand til at køre 11.2 km/L. Den 1640 kg tunge bil kan opnå en topfart på 225 km/t, mens at 0-100 nås på 8.6 sek. Ser man bort fra den mindre ydelse, så er der forbedringer hvad angår CO2 udledning og brændstofforbrug.

Har du derimod lidt flere penge og vil køre lidt mere grønt, så fås GS modellen lige som tidligere som hybrid. Som tidligere er dette en 3.5-liters V6, som får assistance fra elektromotorer, der til sammen yder 345 hk. Udledning er blevet reduceret til magiske 139g CO2/km frem for de tidligere 186g CO2/km. Tophastigheden er dog blevet begrænset til 250 km/t, mens at 0-100 nås på 5.9 sek. Den Køreklar vægt er oppe på 1825 kg, hvilket skyldes elektromotorerne og batterierne. Dog er bilen alligevel i stand til at køre 16.7 km/L ved blandet kørsel. Dynamikken i Lexus hybridbiler er helt i top grundet mere end ti års erfaring. Benytter man EV-tilstand (Electric Vehicle), så kører man kun på strøm ved lave hastigheder og derfor er der ingen lokal udledning af CO2, hvilket er en sand fornøjelse da det foregår helt lydløst. Så snart man opnår højere hastigheder, så kobler benzinmotoren ind.

Desværre er bagagerummet blevet reduceret med 60% grundet batterierne, hvilket skyldes en omplacering af batterierne i forhold til forgængeren. Derimod har det gjort kabinen mere rummelig.

Den gamle 4.6-liters V8 med 346 hk er ikke længere med i salgsprogrammet, men den var hverken emissions venlig eller i stand til at køre langt på literen. Og så havde den kun 1 hk mere end den nye hybrid!

Priserne for Lexus GS begynder fra 999.950 kr. og op efter.

Se mere på www.Lexus.dk