Nissan Juke på fransk

Renault afslører sporty crossover konceptbil med biturbomotor og saksedøre

Renault fortsætter med at demonstrere deres nye designstil med spektakulære konceptbiler, der skal repræsentere forskellige faser af livet. Det lyder lidt højtravende, men der skulle være mening med galskaben.

Den første konceptbil var den el-drevne Dezir sportsvogn, der udtrykte fasen, hvor du bliver forelsket. Renault Captur er nummer to konceptbil og med sin hidsige orange lakering, saksedøre og crossoverdesign repræsenterer den ustyrlige teenagere på en cocktail af ecstasypiller og Bacardibreezer. Ok måske ikke helt. Hvis vi skal gengive Renaults egne ord udtrykker Captur den fase af livet, hvor to personer udforsker verdenen.

Renaults designchef, Laurens Van den Acker, beskriver Captur som ”en sjov og sportslig crossover, ideel for unge mennesker, der står på tærsklen til at skulle udforske verdenen. Den tager udgangspunkt i den designstil, der blev introduceret med Dezir koncepbilen og tilfører stilen en mere teknisk og funktionel dimension, men bibeholder det sensuelle udtryk.”

Selve designet skulle være inspireret af en sprinter, der står klar i startblokken med spændte muskler og masser af ophobet energi parat til at blive sluppet løs. Du finder også referencer til udstyr som hjelme, handsker og andet sikkerhedsudstyr fra ekstreme sportsgrene.

Den 422 cm korte Renault Captur er en crossoverbil a la Nissan Juke, der i øvrigt er baseret på samme platform som næste generation af Renault Clio. Det er derfor ikke helt urealistisk, at Renault kunne finde på at sætte en model i produktion, der var stærkt inspireret af Captur konceptbilen. Du skal dog nok ikke forvente saksedøre og sæder af udspændte snore i en produktionsklar bil.

Hvor Dezir konceptbilen var el-drevet, kører Captur med en dieselmotor, som jo trods alt har en længere rækkevidde - meget praktisk, når man nu gerne vil ud og udforske verdenen. Under hjelmen ligger en 1,6-liters dieselmotor med to turboladere, der yder 160 hk og hele 380 Nm. Motoren skal på sigt afløse den 1,9-liters dCi i forskellige Renault modeller. Motoren kører med en EDC-dobbeltkoblinggearkasse og skulle være så nøjsom med dieselolien, at den kun udleder 99 g/km. Captur er – måske lidt overraskende – forhjulstrukket, men skulle være udstyret med et avanceret spærredifferentiale, der optimerer forhjulene vejgreb.

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Renault genopliver Alpine

Renault overvejer potentialet i en sportsvogn under det legendariske Alpine navn

Formel 1 med én hånd…

Det har du aldrig set før! Bruno Senna kører en omgang på Spa i en Renault R30 med en hånd på rattet — den anden bruger han til at filme det hele med sin mobiltelefon!

Video: Renault Captur spiller op til kameraet

Flere spøjse detaljer dukker op om Renaults svar på en Nissan Juke