Spiltest: Gran Turismo 5

Efterfølgeren i Gran Turismo-serien er nu efter 5-6 års udvikling, og et utal af forsinkelser, endelig landet i butikkerne, men har det potentialet til at leve op til alle disse års hype og forventning? Ud fra fem timer i selskab med Polyphony Digitals hjerteblod er det korte, men også upræcise svar, både ja og nej!

Spillet er som altid delt op i en arcade- og en GT-mode. I sidstnævnte mode starter du med en lille slat penge og må så besøge forhandlere eller jagte en ramponeret model på brugtmarkedet for at skaffe et køretøj til de første løb. Bilerne kan selvfølgelig tunes og tweakes på vanlig GT-manér. Som noget nyt er det ikke kun pengene, der afgør, om en given model kan erhverves. Nu kræver det også at du har det korrekte level til den pågældende bil. Du stiger i level ved at gennemføre licenser, hvor du optjener experience. Jo mere experience du har optjent, desto højere level, og desto federe biler kan du få lov til at købe.

Med over 1.000 biler er der stort set alt, hvad hjertet kan begære. Men kender du GT-serien, bliver du ikke imponeret over mængden af nytil-kommende bilmærker, om end tilføjelsen af flere europæiske superbiler som f.eks. Lamborghini og Bugatti har været længe ventet. Porsche brillerer dog stadig med sin betydningsløse tilstedeværelse i form af tuningsfirmaet RUF. I forhold til GT5 Prolouge er Ferrari-udvalget nu blevet udvidet til 12 forskellige modeller.

Her er en af GT5's akilleshæle, for mange biler er ligesom RUF blevet overført fra GT4 som en såkaldt standard-bil, der modsat en premium-bil ikke har det fantastisk flotte cockpit view. I godt 80 pct. af bilerne må du nøjes med de normale kameravinkler, og det er simpelthen for dårligt.

KØB GT5 TIL PS3 HER!

Premium-bilerne er udvalgt på baggrund af de mest betydningsfulde og eftertragtede modeller gennem tiderne. En MX-5 er derfor en premium-bil ligesom diverse superbiler er det. Der er dog få undtagelser som f.eks. Bugatti Veyron, hvor du uforståeligt nok må undvære et realistisk kørerperspektiv. Bilerne kan nu endelig tage skade, om end skadesmodellen slet ikke kommer i nærheden af den fra Burnout-spillet, og igen afhænger af, om det er en premium- eller standard-bil.

Handlingen og kørefornemmelsen er derimod så god som aldrig før. Følelsen og oplevelsen i forskellen mellem en tung Ferrari eller en let Lotus mærkes tydeligt i blandt andet vidt forskellige styreregenskaber. Der skal tålmodighed og en masse træning til, hvis du vil gøre dig håb om at klatre øverst på sejrsskamlen på de højere sværhedsgrader og nå de øverste levels. GT har til alle tider været en simulator på godt og ondt, og her er ingen arkade-stil, selv hvis alle hjælpemidler sættes til. Computerens AI er væsentlig forbedret og modkørende giver nu rent faktisk værdig modstand og kan desuden begå kørerfejl.

For første gang er det nu også muligt at opleve deciderede regnvejrsløb og en overgang mellem dag og nat — skuffende nok ikke samtidig. Har du først én gang hamret gennem Porsche-kurverne på Le Mans i bælgragende mørke, uden andet lys end dine blinkende forlygter, fordi du ivrigt prøver at psyke din forankørende modstander,
så er du hooked! Om end det kun er muligt på et fåtal af banerne, er det en af de mest vellykkede elementer i GT5. Modsat dag-nat-overgangen fungerer løbene i regnvejr ikke nær så overbevisende, og når altså ikke den næsten fotorealistiske genskabelse i spillet F1 2010.

Der er nu ellers ikke meget at sætte på det grafiske som helhed. Alle premium-bilerne er utrolig flot genskabt og står knivskarpt på skærmen i Full HD. Standard-bilerne skuffer derimod grafisk som en let opdateret version af GT4-niveau. Banerne, og miljøet omkring dem, er i en fin klasse, og udstråler det liv der skal til, bl.a. på Nordsløjfen, hvor de rigtige campingpladser er med, og den korrekte og opdaterede graffiti har fundet sted til den virtuelle asfalt.

Desværre er GT5 i sin nuværende form ikke så fuldendt, som man kunne håbe efter hele seks års udvikling. Spillet har sine momenter med en masse features, generel flot grafik og imponerende premium-biler, men det kan dog ikke helt veje op for de skuffende elementer, som desværre medvirker til en sløret og broget eftersmag. Når det er sagt er der mange timers underholdning både online, men også i singleplayer-delen.

Bedømmelse > 4/6

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Spiltest: Need for Speed - Hot Pursuit

Det nyeste Need for Speed med undertitlen Hot Pursuit byder på et gensyn med den gamle traditionsrige leg mellem fartbøller og politiet. Er du til arkade-race er det her spillet for dig!

Test af computerspil

Bil Ekspressen tester de aktuelle bilspil på markedet i samarbejde med Speedlink

Spiltest: Blur

Blur sætter kanoner og missiler pa bilerne til stor underholdning for netspillerne...