Vildeste R8 fra Audi

Vi har længe set spionbilleder af en Audi R8 med stor hækspoiler, og spekulationerne har fået frit løb. Men nu er den vildeste R8 til dato en realitet. Bæstet kommer til at hedde Audi R8 GT.

Motoren er stadig en 5,2 liters FSI V10 som i den foregående topmodel, men i GT er den tunet til 560 hestekræfter fra 525. Samtidig er det lykkedes tyskerne at skære 100 kilo af vægten, så badevægten stopper ved 1525 kilo.

Vægttabet er opnået gennem blandt andet tyndere ruder, plastglas, kulfiberbagskærme, lettere motordække, mindre batteri, Lettere bremser, lettere sportssæder, mindre isolering i kabinen og lettere gulvmåtter. Med andre ord er det mange bække små, der giver de 100 kilo. Tyskerne har dog ikke fjernet firehjulstrækket for at spare vægt.

Audi har tilsyneladende arbejdet meget på motorlyden i GT, og den skulle minde om den 5-cylindrede rallymotor Audi havde i deres S1 i de vilde Gruppe-B dage. Med andre ord en fremragende lyd.

Hvis du er en af de heldige, der får fingre i et af de kun 333 eksemplarer, der bliver bygget, kan du vælge mellem farverne Samoa Orange Metallic, Suzuka Gray Metallic, Silver Ice Metallic og Phantom Black Pearl Effect.

Men selvom den sikkert vil gøre sig godt på racerbanen, snydes man ikke for et lækkert interiør med masser af alcantara og det store lydanlæg fra Bang og Olufsen.

Nå ja. Så er der jo lige præstationerne. R8 GT stormer fra 0-100 km/t på bare 3,6 sekunder, til 200 km/t på 10,8, og den stopper først ved 320 km/t.

Ifølge svenske kilder på auto-motor-und-sport arbejder tyskerne dog på en endnu mere ekstrem og meget hemmelig nyhed. En nyfortolkning af den gamle ’ur-quattro’ der med en påstået vægt på 1.060 kilo og 500 hestekræfter vil blive noget af et vilddyr. Den nye Quattro vil ligeledes blive bygget i 333 eksemplarer.