Første tur i Audi A8

Kommenter

Audi er klar med en ny generation A8, der emmer af luksus og finesse, men mangler karisma. Vi har kørt de første kilometer i ringenes nye herre

Motor: 
4.134 ccm
, 8 cyl 
turbo
Effekt: 
350 hk
 ved 4.000 o/min
Ydelse: 
800 Nm
 ved 1.750 o/min
0-100 km/t: 
5.5 sek.
Topfart: 
250 km/t
På gaden: 
Juni 2010
Pris: 
1.719.945 kr

Er det en Audi A4?
Nej-nej. Det er den nye A8. Ingolstadts flagskib. Bilen, der gennem 15 år har gaflet kunder fra BMW og Mercedes. Bilen, der som den eneste i klassen er bygget på en spaceframe i aluminium og spækket med så meget ny teknologi, at pressematerialet burde opdeles i separate bind. Men hvis du synes, den ligner en A4, så vil jeg give dig ret. Designet mangler karisma – det er jo en luksusbil!

Er den skrumpet?
Det ser sådan ud, men synet bedrager. Den er vokset til hele 5,14 meter fra LED-baglygterne til kølergrillen, som tilsyneladende aldrig holder op med at vokse. Det har givet bedre bagsædeplads, hvilket dog ikke betyder, at der ikke også kommer en A8 L med yderligere 130 milimeter akselafstand.

Hvad er nyt?
Alt, stort set. Der er en masse teknologiske innovationer på den nye A8. Jeg bør især nævne LED-forlygterne, som teknisk er adopteret fra R8 og består af to rækker dioder (lysbånd) til køre-, nær- og blinklys samt fire ekstra kraftige dioder til fjernlyset. Det giver et endnu kraftigere og hvidere lys end det velkendte xenon (standard) og rummer også motorvejs- og drejefunktion. Energiniveauet er meget lavt, omkring 40 watt pr. lygte, men varmeudviklingen er så høj, at der er køleanlæg indbygget i lygtehusene!

Andre ting..?
Ja-jo, så er der også lige det nye sikkerhedssystem, som kan bremse bilen helt ned til stilstand og sætte i gang igen – eksempelvis ved køkørsel – uden af du skal foretage dig noget. Teknikken virker helt op til topfart, hvilket reducerer faren for, at søvnige pendlere i overhalingsbanen får to tons Audi-limo op i numsen med 250 km/t. Hvis du alligevel kommer galt afsted, sørger en række sikkerhedssystemer (under ét kaldet “Audi pre sense”) for at rette sæderne op, stramme sikkerhedsselerne og sågar lukke ruderne og soltaget, før en bremseassistent genererer fuld tryk. Og i forruden sidder et kamera, som giver rattet besked om at ryste dig vågen, hvis bilen begynder at træde hen over vejstriberne. Og så kan A8 også se i mærke via et infrarødt kamera placeret bag Audi-ringene i den grandiøse grill. Teknikken opfanger den varme, som for eksempel biler, mennesker og dyr udsender og omdanner informationerne til billeder i 7-tommer-skærmen mellem speedometer og omdrejningstæller. Softwaren er klog nok til at genkende vildfarne mennesker forude, angive disse med rød farve og sågar udsende et alarmsignal. Du skal være temmelig uheldig for at komme galt afsted i en A8.

Downsizede motorer?
Ja og nej. De to V8-motorer snurrer stadigvæk, og jeg vil anbefale den 350-hestes TDI, der trækker som en tornado med sine 800 Nm mod tidligere 650. Du kan slet ikke høre, at det er en diesel, og så er den koblet sammen med en helt ny 8-trins automatgearkasse. Det tager 5,5 sekunder at runde de første 100 km/t, hvilket er hurtigere end benzinversionen... Men så er der jo også den fornuftige 3,0 TDI med 250 hk og 550 Nm, og ud over at den har rigeligt med kræfter, skulle den også klare 15,2 kilometer på en liter brændstof. Og den kommende øko-udgave med forhjulstræk og 204 hk skulle kunne nå over 16 kilometer literen, bl.a. takket være et start/stop-system. Men følelsen til at redde et stykke af regnskoven har dog ikke fået Audi til at droppe den grandiøse W12'er...

Hvordan kører den?
Sublimt, som en luksuslimousine skal gøre det. A8 har altid været mere køreglad end f.eks. Mercedes S-klasse, og selv den nye generation er vokset, virker den mere letbenet end forgængeren. Det skyldes bl.a. at styretøjet er flyttere længere frem og motoren rykket lidt tilbage, luftundervognen er forbedret, især på baghjulsophænget, hvor fjederbenene nu er fæstnet direkte til hjulnavene. Bilen virker mere kompakt at køre og dykker ind i sving med større appetit. Du kan vælge opsætning i “Audi drive select”-menuen (standard) og tilkøbe dynamisk styring, så udvekslingen kan ændre sig efter hastighed. A8 kører godt, men en fem meter lang limousine føler sig nu bedst tilpas på de vide strækninger, hvor komfort og bøffelpower går op i en højere enhed.

Den er vel hundedyr...
Det koster, det er klart. Helt præcis 1.719.945 kroner for den sublime 4,2 TDI, hvilket faktisk er en del billigere end forgængeren — og et direkte røverkøb, hvis du sammenligner med Mercedes S-klasse. Så hvis du kan leve med, at din A8 ligner en A4...

Relaterede videoer

Relaterede artikler

En Audi R8 Limousine?!?

Intet er helligt for limousine-firmaerne. Nu vil et engelsk firma lave en strech-limousine ud af en Audi R8…

Første tur: Ny Audi A6

Så kom Bil Ekspressen bag rattet i den nye direktørtransporter fra Ingolstadt. Thomas Hjortshøj fælder den første dom over den nye Audi A6

Første tur: Audi A7 Sportback

Er du bange for at komme til at ligne ministerchaufføren, hvis du køber en Audi A8 — men synes samtidig, at en A6 er for kedsommelig? Så skal du da have en A7 Sportback!