Første tur i Mazda 6

Kommenter

Selv om der skal en professionel flueknepper til at se forskel på den nye og den gamle Mazda 6, er der trods alt sket en smule. Bilkøbere med autistisk hukommelse vil bemærke, at Mazda’en har nye for- og baglygter, ændrede kofangere og kølergrill.
Indvendigt er der nye stofmaterialer, og sørme, om Mazda ikke har svunget sig op til at give midterkonsollen en omgang pianolak.
På motorsiden har Mazda helt i tråd med tiden fået samtlige modelvarianter til at gå en smule længere på literen. Den lille 1,8 benziner går således 15,6 mod tidligere 14,7 kilometer på literen.
Nyheden er dog denne to-liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og 155 hestekræfter. Den afløser i Danmark både den eksisterende to-liters-udgave med 147 hestekræfter og 2,5-benzinmotoren med 170 heste.

Motor: 
1.999 ccm
, 4 cyl 
Effekt: 
155 hk
 ved 6.200 o/min
Ydelse: 
193 Nm
 ved 4.500 o/min
0-100 km/t: 
10.3 sek.
Topfart: 
215 km/t
På gaden: 
Juni 2010
Pris: 
315.000 kr

Det er ikke ligefrem verdens mest energiske motor, men Mazda regner med, at den i kombination med stationcarkarrosseriet bliver den mest populære kombination til 335.000 kr.
Fra juni kan Mazda 6 også leveres med tre varianter af den 2,2-liters dieselmotor.
Mellemversionen yder 163 hk, og topmodellen yder nu 180 hk mod 185 hk i den gamle for at leve op til Euro 5-emissionskravene.

Ifølge Mazda selv har japanerne været igennem køreegenskaber, interiør, betjening og miljøvenlighed. Det er muligt, men fornemmelsen bag rattet er nu nogenlunde den samme, som den altid har været. Ikke, at det er skidt, for bilen kører godt, og gear-
skiftet har en lækker mekanisk præcision.
Om komforten er blevet bedre som følge af andre bøsninger, ophæng, fjederben og støddæmpere skal man nok lave en dobbelttest for at afgøre.

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Testkørsel: Ford Focus C-Max 1,6 Ecoboost Trend

Kviktest af Ford Focus C-Max 1,6 Ecoboost Trend

Forhjulstræk i næste MX-5?

Mazda overvejede forhjulstræk til den næste MX-5, men…

Lille Mazda-monster...

Hvad mon der sker, hvis du smider 260 heste i en Mazda 2?