Testkørsel: Cadillac CTS-V WAGON

Kommenter

En 564-hestes V8 med kompressor gør CTS-V til verdens ondeste stationcar — hvis du skal flytte med over 300 km/t...

Motor: 
6.162 ccm
, 8 cyl 
turbo
Effekt: 
564 hk
 ved 6.100 o/min
Ydelse: 
747 Nm
 ved 3.800 o/min
0-100 km/t: 
4.1 sek.
Topfart: 
306 km/t
Pris: 
1.740.618 kr

OKAY, JEG VIDSTE godt, hvad der ventede, efter at have kørt sedan-udgaven for et par år siden. Nu har den så fået et facelift (selv om guderne må vide, hvad det er, de har lavet om). Men nok om det, den afsindige 6,2 liters V8, der virker som om, den er lånt fra Magnussens Le Mans-racer og tilsat en kompressor, overstråler alting.

Alligevel har Cadillac det svært i Europa, ikke mindst fordi de europæiske agenter har en dårlig vane med at gå konkurs. Så nu prøver GM igen, denne gang med deres eget netværk. Men med en pris på lige under 1,8 millioner kroner for en fully loaded CTS-V, så kan BMW M5 nok tage det roligt — også selv om tyskerne (endnu) ikke laver en M5 som stationcar.

Det er ellers ikke, fordi den mangler power med sine 564 hk og 747 Nm. Ydelsen nærmer sig det grinagtige, bortset fra, at du aldrig kan få for meget power fra en amerikansk V8.

Den føles både amerikansk og meget europæisk. Nej, interiøret er ikke på Audi-niveau, men selv A6-ejere burde ikke løbe skrigende væk. Der er lidt overflader hist og her, som ikke er to millioner værd, men læderet og udstyret giver den rigtige stemning — om ikke andet, når du starter V8’eren op. Coupé-modellen har alle dobbeltudstødningers moder, mens Wagon-versionen er lidt mere diskret, hvis den ikke lige er i sort med sorte alufælge, hvor den ser ekstraordinært olm ud.

Tag så et fast greb om gearstangen i den 6-trins, manuelle gearkasse. Den fås også med automatik, men den manuelle er dén, du skal have. Den kan pludre af sted i byen på det gigantiske moment, og Eaton-kompressoren overdøver uden problemer bulderet fra V8’eren, når du begynder at bruge af kræfterne. På den tyske Autobahn uden snærende fartgrænser, kommer du hurtigt i nærheden af topfarten på 300 km/t. Men det mest imponerende er egentlig, at den også kan ekspedere kurver (hvilket ikke altid er en disciplin, amerikanerne mestrer).

På banen kan den levere perverse mængder overstyring, hvilket kan forklares med, at undervognen er sat op med de samme aktive støddæmpere, som Ferrari benytter, blandt andet til 599 GTB. Den føles også en hel del mindre end en M5, og størrelsen er da også et sted mellem 3- og 5-serien.

Der er to indstillinger i undervognen, ’Sport’ og ’Tour’, selv om det er svært at mærke nogen egentlig forskel. Nuvel, den kører forrygende, uanset hvad den står i, men det kan ikke ændre på, at CTS-V er en imponerende bedrift af Cadillac.

Desværre er det et mærke, som kun de færreste europæere har et forhold til, udover at det er den bil, som Elvis kørte i. Afskrivningen bliver ikke for svage sjæle, men hvis du vil have verdens hurtigste stationcar, så er den lige her...

(Testet i Bil Ekspressen #19 2011)

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Cadillacs 3-serie

De mener det alvorligt hos Cadillac, og den nye ATS skal tage kampen op med BMW 3-serie…

Cadillac viser nyt flagskib

Cadillac afslører deres nye våben i kampen mod Audi A8 og BMW 7-serie

Cadillac jagter BMW’s 3-serie

Næste år får Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse selskab af en ny lille Cadillac