Testkørsel: Fiat 500 TwinAir Cabriolet

Kommenter

Vi var noget forbeholdne over for den første Fiat 500, men gode ting kommer som bekendt til dem, der venter...

Motor: 
875 ccm
, 2 cyl 
turbo
Effekt: 
85 hk
 ved 5.500 o/min
Ydelse: 
145 Nm
 ved 1.900 o/min
0-100 km/t: 
11.0 sek.
Topfart: 
173 km/t
Pris: 
233.990 kr

Seriøst, den første Fiat 500 var håbløs. Se bort fra det charmerende design, og det, der var tilbage, var en ulideligt langsom speederrespons fra en sløv motor og en knaldende hård undervogn. Det må de have opdaget helt nede i Torino, måske efter at have testet Ford Ka, der i bund og grund benyttede samme platform, men kørte lysår bedre.

Derfor var vi også ret overraskede over den gule 500 TwinAir, for den var faktisk ikke til at kende igen. Pludselig kører den så godt som den ser ud, da Fiat har lånt en hel del komponenter til undervognen fra netop Ford Ka. Men den store revolution er motoren.
For lige at sætte det hele i perspektiv, så har vi i de sidste 15 år gjort vores benzinmotorer omkring 15 procent mere effektive. Den nye MultiAir-motor er 15 procent mere effektiv i ét hug.

Men ikke kun det, på grund af turboladeren er der nu det moment, som 1,2-motoren så desperat savnede. Den føles en hel del mere kvik, end 0-100-tiden på 11 sekunder antyder. 85 hk er ikke det store, men der er 145 Nm allerede ved 1.900 o/min — det er 25 procent mere, end den 4-cylindrede 1,4 klarer ved det omdrejningstal.

Så du følger fint med trafikken, også på motorvejen — hvilket vores tid på testbanen vidner om. Jo, det er den langsommeste bil, vi har haft med indtil videre, men kig så lige igen: den er ikke langt efter.

Hemmeligheden ved TwinAir-motoren er, at man har sparet indsugningsknasten væk til fordel for et elektro-hydraulisk system. Med hydrauliske ventilløftere på udsugningen og tændrør med ekstra lang levetid, burde serviceomkostningerne være et absolut minimum, som forbruget. Jeg nåede ikke de 24,4 km/l men holdt mig uden problemer over 20 km/l.
Men i virkeligheden skal du tænke på den som en ny tids Citroën 2CV, hvilket blot blev understreget af den gule farve. Selv motoren lyder som den gamle Deux Chevaux, som jo også havde to cylindre, hvilket aldrig holder op med at være underholdende. Jeg åbnede vinduet hver gang jeg startede den!

Det samme gælder taget. At have en cabriolet er som at have en båd. Du får sgu’ aldrig rigtig brugt den, udover den første sommer. Men 2CV-taget kører du ned, når du kører hjemmefra, op på vej ned på motorvejen og ned igen, når du drejer fra. Du bruger det hele tiden. Hvis vi ikke kunne anbefale Fiat 500 før, så kan vi nu. Enhver der har haft en 2CV vil elske den!

(Testet i Bil Ekspressen #18 2011)

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Ny varevogn — sorry, coupé!

Det myldrer frem med specialudgaver af Fiat 500, som denne her, der er en ny coupé — som ligner en varevogn!

Fiat 500 i rally-trim

500-modellen har været udsat for en del, og nu har et par designere tidligere ansat hos Pininfarina klædt den lille Fiat i rally inspirerede klæder

Fiat vinder "Årets motor"

Ikke overraskende gik prisen som Årets Motor til Fiats tocylindrede TwinAir!