Testkørsel: Mercedes C250 CGI Coupé

Kommenter

Mercedes famlede i lang tid rundt i coupé-klassen uden et direkte våben mod BMW 3-serie. Det våben har de nu...

Motor: 
1.796 ccm
, 4 cyl 
turbo
Effekt: 
204 hk
 ved 5.500 o/min
Ydelse: 
310 Nm
 ved 2.000 o/min
0-100 km/t: 
7.2 sek.
Topfart: 
240 km/t
Pris: 
829.902 kr

Først fik vi CLK, der var baseret på en C-klasse, men som i udseende og pris lagde sig tættere på E-klassen. Så fik vi den 3-dørs Sportscoupé, der i princippet var en kuperet C-klasse, der ikke kunne tages seriøst af nogen. Den blev senere omdøbt til CLC, men det ændrede ikke på dens skæbne som et salgsflop. Så kom afløseren til CLK, der nu var den omdøbt til E Coupé, selvom den er baseret på C-klassen. Forvirret?

Efter fire år i produktion har vi så endelig fået en C Coupé, der er baseret på en C Coupé og ser ud som en C Coupé. Det burde være til at forstå.

Coupeens for og bag er identisk med sedan-versionen, men der i mellem bliver tingene lidt mere sexede i kraft af en lavere frontrude og 41 mm lavere taglinje. C Coupé er stram og skarp i designet uden unødvendigt designlir, og den rammer rent, selvom den ikke har samme emotionelle udstråling som de svungne linjer på en Audi A5. Selvom Mercedes kun har pillet ved taglinjen, har de pillet nok ved den til, at C Coupé undgår at falde i gryden med coupeer, der ligner 2-dørs sedaner.

Teknisk set er en C Coupé selvfølgelig identisk med en sedan-versionen, hvilket absolut ikke er noget dårligt udgangspunkt, da en C-klasse i dag dynamisk set er på et niveau, hvor det alene var nok til at anbefale den. Det bliver selvfølgelig endnu bedre, når den som testbilen er sænket 15 mm og er udstyret med adaptiv undervogn og sportsstyretøj, der dog koster ekstra.

Det betyder, at du ved et tryk på ’Sport’-knappen får en strammere fornemmelse i styretøjet, en fastere undervogn og et mere sportsligt skiftemønster i automatgearkassen. 6-trins manuel er standard, men automatgearkassen er så suveræn, at jeg ikke ville tøve med at lægge de 54.611 kr. ekstra.

Det ville du heller ikke, når du har oplevet, hvordan automatgearet nærmest har set svinget komme og har valgt det rette gear, idet du snitter bremsepedalen. Ikke én gang på et yderst snoet stykke vej fangede jeg den i det forkerte gear. Jeg ønsker mig en knivspids mere speederrespons i Sport-programmet, men turbomotoren trækker overbevisende igennem fra 2.000 til 6.000 o/min uden at tabe pusten.

Med Sport-knappen trykket ned driblede C Coupéen fra sving til sving uden at sætte et hjul forkert. Med moderat krængning, godt greb i fordækkene og et stramt og præcist styretøj føles C Coupé som en stramt snøret løbesko i perfekt størrelse.
Den er med andre ord et bevis på, at det ikke behøver ende med en BMW 3-serie Coupé.

(Testet i Bil Ekspressen #18 2011)

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Brugttest: Mercedes S-Klasse (1998-2005)

Kan du ikke modstå tanken om den store Mercedes med den silkebløde V8 og alt det udstyr, du altid har drømt om? Okay, men forbered dig på, at det kan blive dyrt...

Ny Mercedes B-klasse fra 350.000 kr.

Ny Mercedes B-klasse er overraskende veludstyret og yderst skarpt prissat

Mand køber Mercedes for 100 kroner

Maurice Matthews er en meget heldig mand. Han har nemlig købt en SL500 for den nette sum af godt 100 kroner...