Testkørsel: Mercedes S250 CDI Lang

Kommenter

Kan man virkelig nøjes med fire cylindre i en Mercedes
S-klasse, eller er det et pragteksempel på miljøhysteriet?

Motor: 
2.143 ccm
, 4 cyl 
turbo
Effekt: 
204 hk
 ved 4.200 o/min
Ydelse: 
500 Nm
 ved 1.600 o/min
0-100 km/t: 
8.2 sek.
Topfart: 
240 km/t
Pris: 
1.826.668 kr

Så skete det, der ikke måtte ske. Mercedes har udstyret deres S-klasse med en, ehrm... (lang pause) øh... (tager mig til hovedet) 4-cylindret motor! Argh! Har de tabt sutten? Er det helligbrøde? Et anfald af wahnsinn?!

Næ, nærmere clever thinking. I bund og grund passer en bomstærk dieselmotor med masser af moment og høj gearing jo perfekt til denne type bil. Desuden er der tale om den stærkeste 4-cylindrede dieselmotor, Stuttgart har set.

Sølle 2,1-liters slagvolumen, men fødet af to turboladere, som leverer 500 Nm ved slumrende 1.600 omdrejninger. Og vel er en S-klasse stor, men netop takket være den kompakte motor er der også tale om den letteste S-klasse i programmet. Ja ja, det ser jo fint ud på papiret — men funker det, eller er det som at køre lastbil med plæneklippermotor?

Overhovedet ikke. Du har rigeligt med kræfter til at komme derudad i et anstændigt tempo. Det tager godt otte sekunder at komme forbi de første 100 km/t, og topfarten er 240, hvilket da må siges at være ok. Også i mellemaccelerationerne er den tilstrækkelig effektiv, godt hjulpet af den sublime, 7-trins automatgearkasse. Okay, du sidder ikke og leder en Launch Control-knap, som kan skyde dig afsted i et inferno af acceleration og dækrøg, og naturligvis er en 8-cylindret diesel hurtigere, når du skal hænge på en 911 Turbo. Men hvor tit er det lige, du får lyst til sådan noget i en S-klasse?

Her gælder det i højere grad om at tilbagelægge lange afstande så behageligt som muligt, og ser du bort fra motoren, er alt jo ved det gamle i den store tysker — det bløde læder, ratgearet, instrumenthuset med det højtopløste display og aluminiumshjulet mellem sæderne, som du kærtegner med fingerspidserne når du skal skifte musiknummer, ændre på kabinelyset eller vælge destination i navigationsanlægget. En S-klasse forkæler dig som ingen anden limousine. Sådan er det bare.

Det er muligvis den optimale motor til S-klassen, hvilket jeg aldrig havde troet, jeg skulle sige. Men en tur til 24-timers Le Mans og tilbage igen overbeviste mig. Jeg kørte i snit 11,8 kilometer på en liter af det klistrede stads. Det er flot i sig selv. At jeg så kørte mellem 160 og 180 km/t, alle de gange, der var plads, gør det nærmest utroligt. Desuden er er det den billigste S-klasse, du kan købe. Jeps, det blev dagen, da fornuften sejrede.

Testet i Bil Ekspressen nr. 17 2011

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Første foto: Faceliftet Mercedes GLK

Mercedes har giver deres GLK en opstrammer og udstyret den med nyt sikkerhedsisenkram

Første foto: Ny Mercedes SL65

Er en SL63 AMG for sløv? Så kan du nu bestille en SL65 AMG med 630 hk stærk V12 biturbomotor

Genève 2012: Mercedes A-class

Den nye A-klasse er forvandlet fra MPV til fræk og sportslig hatchback med op til 215 hk