Testkørsel: Porsche Panamera Diesel

Kommenter

Den bedste Panamera kan meget vel være den med diesel, som effektivt sætter den mindste V6-model til vægs...

Motor: 
2.967 ccm
, 8 cyl 
turbo
Effekt: 
250 hk
 ved 3.800 o/min
Ydelse: 
550 Nm
 ved 1.750 o/min
0-100 km/t: 
6.8 sek.
Topfart: 
242 km/t
Pris: 
1.731.807 kr

SOM OM DET ikke var nok med en Porsche, der både er en limousine og en ret velvoksen en af slagsen. Skal de nu også gnide endnu mere salt i såret ved at give den dieselmotor? Det skal de så, og resultatet kan meget vel være den Panamera, der giver mest mening.

I bund og grund er den dog alt det, du ikke vil have fra en Porsche. Den er rummelig, fornuftig og komfortabel. Der er masser af plads, masser af udstyr, og så koster den kun en anelse mere end den mindste Panamera med V6. Den kan du så godt holde op med at kigge efter nu.

I virkeligheden burde det her være den våde drøm for enhver ejer af en BMW 535d, hvis ikke det var fordi, de nok vil følge sig lidt snydt på præstationerne. 250 hk og 550 Nm er ikke noget som skræmmer i den øverste dieselklasse i dag. Men nu var opgaven heller ikke at lave en bil, der kunne lægge den tyske Autobahn i folder. Faktisk var det at skabe noget, der kunne det samme som hybrid-udgaven af Panamera. For i Europa er vi til hurtige dieselmotorer og mistænkelige over for alt, der hedder noget med hybrid, mens amerikanerne har det lige omvendt og aldrig ville sætte sig bag rattet i en Porsche Diesel, om det så var den sidste bil på jorden.

Derfor finder du den 3-liters V6 TDi ude foran, med variabel turboteknologi. Hvilket er godt, for den lyder ikke som en diesel, men den trækker som en. Tag den med ud på nogle snoede landeveje, og den er gnistrende hurtig, hvis du bruger det solide drejningsmoment.
Undervognen er faktisk sat ret komfortabelt op, for den er først og fremmest beregnet på at klare kilometer efter kilometer af ujævn Autobahn.

Rækkevidden er trods alt over 1.200 kilometer! Men klik den så i Sport (eller Sport Plus, men her bliver undervognen ret ekstrem...), og den begynder for alvor at lægge landevejene bag sig. Der er ingen grund til at bekymre sig om at skifte til manuel med den 8-trins automatgearkasse, for dels er otte udvekslinger lidt meget at holde styr på, dels klarer den snedige elektronik opgaven meget bedre.

På tysk motorvej uden hastighedsgrænser klarede Panamera Diesel uden problemer 261 km/t, hvilket er mere end den er opgivet til (typisk Porsche...), mens 0-100 ekspederes på 6,8 sekunder. Eneste problem? Du kan få en Cayenne med samme motor for færre penge. Den føles ganske vist ikke helt så hurtig, eller helt så direkte, som den store Panamera.

(Testet i Bil Ekspressen #18 2011)

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Testkørsel: Porsche Panamera Turbo S

Skal din Panamera føles som 100 procent uforfalsket Porsche? Det er nemt, så skal du bare have en Turbo S...

Galleri: Ny Porsche Boxster

Se alle billederne af den nye Porsche Boxster

Ny Porsche Boxster

Så har Porsche endelig afsløret den nye Boxster, der kommer med op til 315 hypper...