Testkørsel: Porsche Panamera Turbo S

Kommenter

Skal din Panamera føles som 100 procent uforfalsket Porsche? Det er nemt, så skal du bare have en Turbo S...

Motor: 
4.806 ccm
, 8 cyl 
turbo
Effekt: 
550 hk
 ved 6.000 o/min
Ydelse: 
750 Nm
 ved 2.250 o/min
0-100 km/t: 
3.8 sek.
Topfart: 
306 km/t
Pris: 
3.615.544 kr

DET ER MEGET svært at finde et eneste fornuftigt argument for en Panamera Turbo S hvilket, ironisk nok, vil være argument nok for dem der køber den. Det er, på alle måder, en vanvittig konstruktion. Akkurat som 0-100-tiden, der med hjælp af Launch Control er på en bagatel af 3,8 sekunder. Det er faktisk som en 911 Turbo, på nær en tiendedel sekund. Og her snakker vi om en sedan på 1.995 kg!

Fordi den hedder ’S’ til sidst, får du stort set alle options som nye 20-tommer alufælge, fem millimeter bredere sporvidde bag med nye spacers (hvilket er en æstetisk opgradering, siger Porsche), sportsudstødning, PASM, PDCC og en Sport Chrono-pakke. Alt sammen ting, du skal betale for i den normale Panamera Turbo.

Så er der den store V8, naturligvis, som nu leverer 550 hk og 750 Nm, hvilket bliver til 800 Nm, når du sætter den i Sport Plus og lægger pedalen i gulvet og aktiverer overboost-funktionen. Den er sygeligt hurtig og samtidig grinagtigt komfortabel. Du kan stresse selv en Bugatti Veyron på den tyske Autobahn og holde kriminelle gennemsnitshastigheder på enhver landevej — selv om det ikke er sikkert, de tre passagerer vil nyde det så meget som dig.

Det siger sig selv, at den ikke kan præstere det samme rent køredynamisk som en 911. Men det er ikke langt fra. Stabilitetssystemet PASM, den aktive undervogn PDCC og Porsche Torque Vectoring har flere tricks oppe i ærmet end en pokerspiller, specielt i Sport Plus-indstillingen. Du er hele tiden meget opmærksom på, at der foregår en hel del mere end blot dine input med rat, speeder og bremse. Faktisk tager det lidt tid, før du vænner dig til hvor meget den kan.

Jo, den har firehjulstræk, men det stopper dig ikke fra at kunne powerslide bagenden, og hvis du vil, hjælper elektronikken dig beredvilligt med at få den ind igen.
Men så underholdende som den er, så er det stadig en stor bil, og hvis ikke du bruger de fire sæder, er det meget at køre rundt med. Hvis du bruger dem, er den til gengæld på en anden planet end BMW 7-serie og Audi A8. Men du kan købe en af dem og en 911 for de samme penge. Men det her er den ultimative Panamera.

Du kan endda tilgive designet. Bagfra, og det er herfra, du vil se den, er det stadig som nogen har forsøgt at få en skildpadde til at gennembryde lydmuren. Forskellen er bare, at denne gang er det lykkedes.

(Testet i Bil Ekspressen #18 2011)

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Testkørsel: Porsche Panamera Diesel

Den bedste Panamera kan meget vel være den med diesel, som effektivt sætter den mindste V6-model til vægs...

Hurtigere Porsche Turbo

Med S-betegnelsen får turboen 30 heste ekstra til 530 hk og momentet er nu solide 700 Nm. Det sænker accelerationstiden fra 0-100 km/t med 0,1 sekund...

Næste 911 Turbo får tre turboladere

Porsche udvikler en trippel-turbomotor med 530 hk til den næste 911 Turbo