Testkørsel: Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i T2 Toyota Touch

Kommenter

Tredje generation af den lille Toyota Yaris er større, billigere og forkæler dig med mere udstyr. Men ikke alt er ren win-win...

Motor: 
1.329 ccm
, 4 cyl 
Effekt: 
99 hk
 ved 6.000 o/min
Ydelse: 
125 Nm
 ved 4.000 o/min
0-100 km/t: 
11.7 sek.
Topfart: 
175 km/t
Pris: 
199.248 kr

Tag et kig på den første Yaris, og du kan ikke undgå at føle en hvis portion vemod. Designet bærer præg af sen-90’ernes bløde designstil, og din kone vil med rette kalde udseendet for nuttet — om end det i sin tid var ganske revolutionerende. Tiden er løbet fra det baby-prægede design og selv anden generation virker anonym i dagens bybillede. Men ikke meget længere, for med introduktionen af tredje generation til oktober får bilen en tiltrængt ansigtsløftning!

Med den nye Yaris strammer Toyota nemlig designet væsentligt op og indfører en mere kubistisk og aggressiv front med stilelementer som vi kender fra resten af familien. Skeptikere vil nok bebrejde designet for ikke at skeje mere ud, for hvorimod konkurrenterne som fx Ford Fiesta er den frække teenager i den stramme bluse, minder den nye Yaris med sin fremadrettede næse og tilbagestående forlygter om den ældre og ophøjede medborger i ternet tweedjakke. Målgruppen har da også altid været de 50+, men med den nye model forsøger Toyota at ramme de lidt yngre på 40+ (...).

Som vi ofte ser det, vokser de nye modeller i forhold til deres forgængere. Med tredje generation Yaris er det blevet til hele 10 cm mere i længden, hvoraf halvdelen er gået til en længere akselafstand. Det kommer specielt bagsædepassagerne til gode, som nu har 35 mm mere benplads, og det mærkes straks du smækker rumpetten ind på bageste række. Kabinens bredde er desuden forøget med 30 mm, hvilket samlet set giver en mere rummelig kahyt. Vokseværket fortsætter i bagagerummet, der er vokset fra 272 til 283 liter.

Smut en tur bag rattet og du bemærker, at speedometeret er rykket hen foran føreren, hvor det før var placeret i midten af instrumentbordet — tak for det. Samtidig er det nu nærmest mastodontiske instrumentbord blevet højere og rykket tættere på chaufføren. Du føler dig væsentlig mere hjemme her end i forgængeren.

Toyota har formået at hæve plastkvaliteten, hvilket da også var yderst tiltrængt, men kabinen præges desværre stadig af hård plast med en lidt kedelig struktur. Interiørmæssigt er Yaris ikke klasseførende, men ligger godt til i midten.

Motormæssigt byder Yaris sig til med to benzinvarianter og én diesel. Vi har kastet vores lid til den 4-cylindrede 1,3-benziner med 99 hk, der dog koster 20.000 kr. ekstra i forhold til den mindste motor (1-liters, 3-cylindret benziner med 69 heste hentet fra Aygo). Den 1,3-liters motor gør det fint til bykørsel, men mindre effekt er dog ikke tilrådeligt. Du skal op på 4.000 omdrejninger før de maksimale 125 Nm træder ind, og det giver en anelse anstrengt kørsel på specielt motorvejen, for den mangler i sagens natur lidt overarm. Forbruget ligger på fornuftige 19,2 km/l, men den virkelige sparegris er den 3-cylindrede der klarer 20,8 km på literen.

Er du mere til oliebrændere, kører Toyotas velkendte 1,4 D-4D-motor videre (25,6 km/l) og leverer stadig det samme overskud, som du forventer af en 90-hestes diesel. Videre støjsvag er den endnu ikke, men med bl.a. en forbedret speederrespons, fejler kræfterne intet.

På landevejen bliver du holdt godt fast af de nye sæder, som yder god sidestøtte, og forhjulene reagerer fint gennem det præcise styretøj. Toyota har formået at lave en elektrisk servo, som er af de bedre i klassen, og det spiller godt med den omgængelige gearkasse. Affjedringen er, ligesom i mange af konkurrenterne, til den kontante side, og undervognen opsuger ikke just Københavns brønddæksler og hullede veje.

Yaris kommer i tre udstyrsvarianter, hvor den billigste T1-version
som standard kommer med bl.a. sædevarme og elruder foran samt ratbetjent radio. T2-versionen (7.999 kr) tilbyder bl.a. et lækkert læderrat og omdrejningstæller (!), og for yderligere 6.000 kroner fås det nye ’Toyota Touch’-infotainment-system som med radio, bakkamera, bluetooth og USB-indgang pakket ind i en lækker 6,1-tommers touch-screen giver noget for pengene.

Men hwa’ kååå’står’en? Den 3-cylindrede starter fra 128.675 kr (3-dørs), hvilket er 5.000 kroner billigere end forgængeren, mens 1,3’eren og dieselversionen, der begge kun fås som 5-dørs, begynd-er ved henholdsvis 164.677 kr. og 183.177 kr., levering inklusive.

Dommen til Yaris lyder på en placering midt i klassen uden hverken at excellere eller skuffe. Prøv både Ford Fiesta og Opel Corsa, inden du sætter signaturen på slutsedlen.

(Testet i Bil Ekspressen #18 2011)

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Ny Toyota Yaris afsløret

Toyota er begyndt at løfte sløret for den næste Yaris, der præsenteres i 2011

Toyota – nu med turbo

Toyota udviklinger ny generation af turbomotorer, der dukker op i løbet af 2013

Bilen, der skræmte Peugeot

Rygterne går om at Toyotas nye racer, var der der fik Peugeot til at trække sig ud af Le Mans og nedlægge deres motorsports-program