Testkørsel: VW Passat 1,4 TSI Comfortline

Kommenter

VW har givet deres Passat et facelift, der har tilført den mere klasse, udstyr og køreglæde. Men det bedste er, at du får det hele til en lavere pris...

Motor: 
1.390 ccm
, 4 cyl 
turbo
Effekt: 
122 hk
 ved 5.000 o/min
Ydelse: 
200 Nm
 ved 1.500 o/min
0-100 km/t: 
10.3 sek.
Topfart: 
203 km/t
Pris: 
362.578 kr

Ifølge Wikileaks skulle en amerikansk diplomat have beskrevet Angela Merkel som en type ’der ikke tager chancer og sjældent er kreativ’. Den beskrivelse passer ikke kun på Angela — men sjovt nok også på Volkswagen.

I faceliftet af Passat tog VW nemlig ingen kreative chancer, for Passat er trods alt en af koncernens helt store profitmagere. Derfor skulle der ikke eksperimenteres med opskriften, i stedet blev Passat tilført en spids klasse for at pifte pakken lidt op. Og samtidig blev prisen sat lidt ned, så den legendariske firmabil nu kan gå ud og erobre endnu større markedsandele.

Den nye og strammere Passat ser stilsikker og konservativ ud og er ikke bilen for dig, der drives rundt af et indre modedyr. Designet skriver sig ikke ind i historiebøgerne, men tyskerne er gode til at give deres biler en eksklusiv udstråling ved brug at simple midler. Det gælder også Passat, hvor strategisk velplacerede kromstriber giver et ellers anonymt design noget klasse.

Du kan næsten ikke se det, men interiøret har også fået en overhaling med et ananlogt ur som det mest iøjnefaldende bevis på et facelift.

Vores testbil stillede med den mindste motor i modelprogrammet; en 1,4-liters turbo med 122 hk — og sammen med Comfortline-udstyr lander prisen på 362.578 kr. Men Passat er nu mere interessant i Startline-versionen, som du får for sølle 301.680 kr. Jeps, jeg ved hvad du tænker. I gamle dage ville den billigste Passat have fire vinduer med håndsving og et femtegear som ekstraudstyr, men i den nye Passat Startline mangler du ikke noget. Du får trætheds-sensor, fartpilot, stort musikanlæg, aircondition og el-ruder for og bag.

Ligesom med Merkel vil du næppe bruge ordet ’sprudlende’ eller inspirerende om køreoplevelsen i Passat, men du nyder den alligevel i fulde drag. Det er en uhyre veldisciplineret bil, der gør, som du beder den om med en god præcision, balance og ophøjet komfort.

En 1,4-liters motor i så stor en bil lyder måske som lidt af et nederlag, men den spiller glimrende i Passat og får på intet tidspunkt åndenød af at skubbe den store bil afsted.

En VW Passat 1,4 TSI Startline står som et af de stærkeste tilbud i firmabilsklassen lige nu...

Prisen er for en Comfortline.

Relaterede videoer

Relaterede artikler

Elektrisk boble

160 kilometers rækkevidde og en halv time om en opladning, det lover VWs E-Bugster Concept, men som altid er der tale om en prototype

VIDEO: Ny rekord i parkering…

Se den utrolige video med den nye Guinness-rekord i verdens tætteste parallel-parkering!

Sådan tager man gas på VW (og Toyota!)

VW brugte meget tid på sin Darth Vader-reklame, men nu har et par spøgefugle lavet en parodi … som mobber Toyota!